söndag 12 september 2010

Veden skall in i vedboden

När semestern tog slut kom ett vedlass med färdigkapad och kluven ved 30 kbm
Eftersom det gick mer ved i vintras än beräknat pga kylan så garderade vi oss med detta.

Tommy var inne och renoverade och jag började ta in det och stapla i vedboden.
Sakta men säkert minskade högen. Så här såg det ut efter ca 5 timmar



Dagen därpå fick jag lite hjälp att kasta in veden,,, så jag bara behövde stapla




När det bara var en liten hög kvar blev jag sjuk samt att vi var
tvugna att hjälpa min dotter Linda att flytta till Sundsvall




Efter många om och men blev det äntligen klart... men under tiden har jag börjat drömma om att installera bergvärme. Så när vedbacken var tom ringde jag och beställde tid för offert och hembesök som kom ganska omgående. Beslutet är så gott som taget, Lån på banken godkänt men det finns ett stort MEN. Man måste söka miljötillstånd och det finns risk för avslag pga att det finns ett skyddat vattentäktsområde i faggorna. Så nu är det bara att ansöka och hålla tummarna.
Om det blir godkännt skall vi även unna oss att köpa en fläktkonvektor som kopplas till bergvärmen. Det fungerar som AirCondition så då blir det svalt på altanen och förhoppningsvis i köket också. Tills allt är klart är det bara att elda och se glad ut och fortsätta drömma....

1 kommentar:

Conny Södergren sa...

Bra jobbat Monica! Hoppas att det går bra att ordna med bergvärmen.