onsdag 18 augusti 2010

Gallring i "att-göra-sen-högen"

Tillhör ni också den där skaran människor som samlar viktiga papper på hög och tänker läsa och ev åtgärda vissa saker senare. "Sen" ett ord som jag egentligen är allergisk emot. Har dock insett att tiden inte riktigt räcker till allt så även denna "sol fick fläckar" och började använda "sen-alternativet".

Hur som helst så är man ju tvungen att attackera högen till sist. Till min glädje var det mesta för sent att åtgärda och det hamnade i papperskorgen. Hm... "sen-alternativet" kanske inte var så dumt ändå. Men det där extraerbjudandet på 50% missade jag förstårs och den där fototävlingen också. Jaja det blir nog fler erbjudanden och tävlingar som hamnar i denna hög.

Det som däremot krävde min uppmärksamhet lite mer var informationen om ICE, In Case of Emergency. Det är ett nytt system som räddningspersonalen börjat använda när olyckan är framme.

Vad är nu detta? Alla som har en mobiltelefon uppmanas att lägga in de anhöriga de vill skall kontaktas i sin telefonbok. Man skriver då ICE1 mellanslag, sedan relationen exv husband, sedan namnet på personen i fråga samt telefonnumret. (Detta är ett internationellt system så man knappar även in landsnumret (0046 eller +46 då tas dock första nollan i själva mobilnumret bort)

Vill man sedan lägga in fler kontakter så döper man dem till ICE2, ICE3 etc i telefonboken)
I dagens samhälle när i storst sett alla har mobiltelefon så är detta ett väldigt bra system att snabbt kunna nå anhöriga.

Man får sig en tankeställare vilka som skall stå på listan. Naturligtvis hamnar partnern man lever tillsammans med först. Hade dock lite problem med att hitta det engelska namnet för sambo, så jag valde sweetheart istället. Efter lite fundering så såg min lista ut så här:
ICE1 SWEETHEART...
ICE2 CHILDRENS FATHER…
1CE3 PARENTS…
Nu uppmanar jag er alla som läser detta att omgående ta fram er mobiltelefon och göra detsamma. Om ni inte redan gjort det förstås.

Nästa viktiga information var från Transportstyrelsen. De informerade om att man numera kan besikta bilen via vissa bilverkstäder.
Jaha - vad innebär det rent praktiskt? Jo man lämnar in bilen, de besiktar och lagar på samma ställe. Hm... Det kan ju vara smidigt för en stackars vanlig människa som inte har tid att boka tider och ta ledigt från jobbet i tid och otid för att passa tider och är beroende av att ha bilen körbar så fort som möjligt. Men frågan är om det känns det seriöst?

För mig som är helt okunnig vad gäller bilfel känns det faktiskt tryggare att besikta på ett ställe och reparera på ett annat. Jag hoppas att det är fler än jag som känner så - annars kommer alla små bilverkstäder som inte har möjlighet att få agera bilprovning att tappa en massa kunder. Det här gynnar helt klart inte småföretagarna. De stora företagen har redan bombaderat mig med extraerbjudanden för att jag skall boka tid hos dem. Men de erbjudandena hamnar inte i min hög som skall åtgärdas senare. De hamnar i pappersåtervinningshögen eller i vedpannan.

Men nu åter till verkligheten - dvs dags att lämna denna "att-göra-sen-hög"
I skrivandets stund har precis sonens moped skurit och diverse åtgärder runt omkring detta fixas. Låna släpkärra, skjutsa till och från sommarjobbet... Hann inte ens tanken så hade mitt avgassystem på bilen pajat och strax därpå bakaxeln... Vad skall hända härnäst tro? Lugn och ro verkar i alla fall lysa med sin frånvaro.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Du behöver inte oroa dig för att de små bilverkstäderna ska få problem.
Ingen bilverkstad kommer att få besikta. Det blir bara oberoende besiktningsföretag som godkänns.
Hälsningar/Magnus