tisdag 3 augusti 2010

Potatisodlingen...

Utdrag ur en krönika:

"När jag gick där med handgräsklipparen så återkom den årliga drömmen om att man borde sätta lite potatis till husbehovs. Då skulle ju en hel del av gräsmattan försvinna. Men som vanligt insåg jag att det var en dum idé. Jag har ju ändå ingenstans att förvara potatis. Suckade och tröstade mig med att stoppa ner tre potatisar i en hink med jord på altanen.


Nämnde dock min dröm för min KärleksNisse som visade sig ha en riktig jordkällare i handbagaget. Så i sista minuten har han uppfyllt min dröm. En dag när jag vaknade efter mitt nattskift så var det gjort. Det måste väl tilläggas att det var en hel del bestyr innan sättpotatisen var i jorden. Vi var ju tvugna att fräsa upp jorden först. Men vi hade ingen jordfräs. Så då började jakten. Och det gick SÅ snabbt att jag inte hann blinka. Satte ut frågan på Facebook (världens största sociala nätverk på internet ) och någon dag senare var det full fräs i landet. Tack Leif!

Då återstod nästa problem - att få tag i sättpotatis. Inte det lättaste att få tag på när man är ute i sista minuten. Men med lite efterforskning så lyckades vi få tag på det sju mil bort. Naturligtvis blev det inte de vanligaste potatissorterna. Men vad gör det. Nu går vi varje dag och kikar om det hänt något där i "pärlandet". Varje liten grön tillstymmelse till växtlighet bland stenarna gör att vi sprudlar av glädje och lycka.


Så här ser nu "pärlandet" 1,5 månader senare. Vi har skördat en potatisplanta och provsmakat. MUMS!!
De ser jättefina ut och det kan nog bli en hel del potatisar innan det är färdigt om ytterligare ca 2 månader.

Inga kommentarer: