fredag 30 juli 2010

Vad är rikedom?

Jag har intervjuat några vänner om vad de anser att rikedom är. Ingen av dem förknippar rikedom med pengar. Alla gav svar som hade med livskvalitet att göra.

En av herrarna svarade:” Jo, har man ved för vintern och potatis i landet så är man väldigt rik. Några höns som pickar på gården och äter matresterna och ger ägg. De ger guldkant på tillvaron med omeletter, pannkaka, frukostägg o.s.v. Släng på några jordgubbsplantor och lite fiske så är livet perfekt”

En av damerna svarade: ” Rikedom är väl när man har ett rikt liv. Ett liv fullt av vänner man trivs med, en vettig sysselsättning och har råd med livets nödtorft. Sist men inte minst en älskande att dela sin vardag med”

Hm... inser att jag är väldigt rik. Vi har ved för flera år framåt i vedboden och för första gången på många år har vi ett skapligt potatisland på gång. Nu fattas bara hönsen.

Att leva på landet är rikedom, man har ju faktiskt möjlighet att få ett billigare boende och i och med det även lite mer pengar i börsen så man har råd att unna sig lite andra guldkanter.

Men det krävs en del arbete och kunskap. Efter att ha levt ensam i flera år och varit beroende av händiga män känner jag mig nu otroligt tillfreds att ha funnit en älskande att dela vardagen med.

Att ha vänner är också superviktigt. Tyvärr så bor mina närmaste vänner alldeles för långt borta. Men tack vare dagens teknik med mobiltelefoner och internet så funkar det ändå.

Det här ämnet är det lätt att bli lite djup i. Men det tål att tänkas på ibland. Man behöver påminna sig själv om att man skall vara nöjd med det man har. Och framförallt att lära sig njuta av nuet. För imorgon vet man aldrig vad som händer och vad man har.

För många förknippas rikedom med lycka, att vara glad, få skratta. Kort och gott : Humor.

Så jag satte mig ner och sökte lite mer information i ämnet. Hittade då ett intressant uttalande från en 22-årig kvinna: ” Jag tänder bara på rika män, de behöver inte ha humor, för humor betalar inga räkningar”

Tack och lov så diskuterar inte alla 20-åringar så.

På tal om det så är det i skrivandets stund dags att betala räkningar. Och jag är glad att jag kan betala dem trots att jag delar vardagen med en man som har massor av humor.

Hönorna tål att tänka på ett tag till. Jordgubbsplantorna har jag nog tänkt skaffa i samband med att altanbygget blir helt klart utvändigt. Fisket ja? Just nu är det fiskeförbud i närmsta sjö. Något utländskt turistföretag har fullkomligt dammsugit all fisk där för något år sedan.

Har precis kommit underfund med att strömming är en favoritmat. Så nu får ni som fiskar strömming och har över gärna dela med er av er rikedom.

Inga kommentarer: