måndag 23 juni 2008

Förra veckans krönika

Det är jag tacksam och glad för idag

Jag har varit hos min coach idag. Härliga reflekterande samtal. Vi kom in på det här med självförtroende och självkänsla. Självförtroendet har för min del i regel med prestationer att göra. Man får bekräftelse från andra. Självkänsla är mer hur man bekräftar sig själv.Vad är det egentligen som får mig att må bra utan att det är kopplat till prestation?


Många gånger tar vi allt så förgivet. Vi tänker inte så mycket på det. De som är sjuka länge sätter i regel värde mer på de små sakerna i vardagen som förgyller tillvaron.Kan du räkna upp tre saker som du sett, varit med om idag som berört dig så du känner att du blev glad?Mina upplevelser idag på den fronten var att jag kände mig varm om hjärtat när jag träffat min coach, på hemväg därifrån såg jag en otroligt söt trädgårdsdekoration som fick mig att skratta. En liten hund som stoppat huvudet i jorden och man såg bara svansen och bakdelen/benen. Den var SÅ söt. Och jag som inte ens gillar hundar.


När jag kom hem satt katten och väntade på mig, rullade framför bron och önskade mig välkommen hem. Han ville att jag skulle klia honom på magen. En katt är verkligen en trogen vän. Mysigt att ha någon som ALLTID finns hemma och väntar.Hann knappt innanför dörren förrän telefonen ringde. Det var en dam från en Luleåbygd som höll på med ett inflyttningsprojekt där. Hon hade i flera sammanhang hört talas om mitt namn. Så hon var bara tvungen att ringa och prata med mig. De höll också på att marknadsföra sin bygd och ville ha smakprov på vår CD-skiva vi tagit fram här i Nora. - Ett inspirerande samtal.Den här årstiden är väldigt lätt att hitta glädjeämnen. Naturen fullkomligt sprudlar. En dag tog jag mig tid att åka ut till havet. Åkte ut till Berghamn i Nora. Åh vilken underbar natur, glittrade hav, varma släta klippor. Det var nästan vindstilla. Sagolikt. Oj vad naturen framkallar känslor och minnen.

Jag grät en skvätt för min farmor, hon skulle ha fyllt år på morsdag om hon varit vid livet. Insåg att jag nog inte tagit mig tid att sörja henne ordentligt.
Plockade sedan fram lite härliga kärleksminnen. Hade någon timme innan fått ett sms där någon tyckte jag var fin... denna någon betyder mycket för mig, och tänk att så lite kan kännas så mycket...Livet är härligt, solen skiner och fåglarna kvittrar. Häggen har blommat klart och syrenerna på väg. Sommaren är här och snart även semestern.

Att bilen inte gick igenom besiktningen och det kostar 7000:- att laga. Att cirkulationspumpen på pannan har pajat, datorn kraschat, mobilen på väg likaså, ryggen värker efter att ha staplat 40 kubikmeter ved - det är världsliga saker i sammanhanget.

Nära och kära är friska, jag har Kicki som min vän och jag har snälla och hjälpsamma grannar. Det är jag tacksam och glad för idag.

Inga kommentarer: