fredag 27 juni 2008

Telefonen har tagit över…

Många gånger har jag roat mig med att intervjua den äldre generationen om hur det var förr.
Nu börjar jag inse att jag själv börjar ha några år på nacken och har upplevt en del som nuvarande generationer inte gjort.

På 80-talet köade vi fortfarande utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem. Nu får man panik av att lämna huset utan mobil. Glömmer man den måste man åka hem och hämta den. Det är ofattbart att man överlevt sina 40 första år utan.

På det vanliga abonnemanget har man numera flera bärbara trycktelefoner. Dessa bärs runt i hela huset och är en ständig källa till irritation. De ligger aldrig där de skall vara.

Och ljudet skall vi inte ens prata om. Dagens generationer har aldrig hört en vanlig ringsignal.
I köksskåpet har jag som nödtelefon en gammal hederlig med fingerskiva. Trots all utveckling i teknik så vid eventuellt strömavbrott så är det den gamla hederliga varianten utan elektrisk laddare som fungerar klockrent.

Hamnade vid samma lunchbord som en elektriker för något år sedan. Jag var då nyseparerad och hade väldigt ekonomiskt spartänkande. Jag frågade honom om råd hur man kunde minska elförbrukningen. Han sa att en bra början är att se till att ta ur alla mobilladdare som alla familjemedlemmar har en förmåga att lämna kvar i kontakterna fast de inte används.

Ja nu för tiden har man ju inte bara en telefon per familj utan minst en vanlig per hushåll samt en mobil per familjemedlem. En del familjemedlemmar har även flera mobiler och flera telefonnummer. Så ska man vara säker på att få tag på någon i familjen så har man kanske tio telefonnummer att testa.

Tänk att vi skall vara så nåbara och tillgängliga dygnets alla timmar. Och sedan alla SMS som skickas i tid och otid. Herre Gud. Kom på mig själv att jag skickade SMS till barnen som var på övervåningen när det var dags att äta. Är det normalt? Det är ju klart. Jag måste ju använda upp mina tretusen gratis-SMS som jag får skicka denna månad. Gratis och gratis. Man är ju tvungen att ladda telefonen med 300 kr innan det är gratis.

Nog måste man väl erkänna att det var bättre förr, nu förtiden är vi alltför lättlurade att slösa pengar på sådant vi uppfattar är gratis. All ny teknik förblindar oss totalt. Och de flesta vill ha det senaste. Slit och Släng. Oavsett om man har råd eller inte. Fler och fler lever över sina tillgångar. Ja inte är det konstigt att TV är tvungna att visa program som ”Lyxfällan”.

Ringde nyss till en kompis, hon svarade när hon satt på toaletten. Inte ens på denna heliga plats tillåter man sig vara icke nåbar.

Där går nog min gräns, än så länge i alla fall. Men jag bör nog erkänna att min nya lyxiga duschkabin kan ta emot inkommande samtal. Den funktionen är dock inte inkopplad. Den dagen jag börjar få behovet att prata i telefon när jag duschar då hoppas jag verkligen att någon slår mig med något hårt i huvudet och sedan ger mig en hjärntvätt.

Om man tänker efter så såg de gamla hederliga telefonkioskerna faktiskt ut som en duschkabin.

OOOops - Nä nu har jag inte tid med er för nu fick jag ett SMS som jag bara MÅSTE läsa och sedan MÅSTE svara på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haloppen .....vad håller du på me Monidak ???? 27/6 va det sista du skrev ......jaha och sen då ....händer det inget nytt eller hur äre nu då ?????