tisdag 5 januari 2010

Krönika före jul...

Brandsäkerhet och brist på julmatsplats

Några dagar i denna decembermånad fick man känna lite julstämning i alla fall. Då var det lite vitt på backen och några minusgrader. Men nu är det borta igen och det blir ju så otroligt mörkt, grått och dystert. Men tack och lov lyser alla julgranar, adventsstakar och stjärnor. Det ser hemtrevligt och mysigt ut.

Inne kompletterar man med levande ljus för att få stämning. Samtidigt påminns man även om brandrisken förstås.

Läste häromdagen om familjen som blev innebränd pga en överhettad bärbar dator. Blev då påmind om att jag borde se över brandvarnarna. Förr hade jag som rutin att byta batteri till första advent varje år… men det började falla i glömska. Tack och lov så piper de när det är dags så man blir ju påmind ändå.

Just nu har vi en brandvarnare per våning. Borde man ha fler? Med tanke på de bärbara datorerna som släpas runt i alla rum och vanligtvis avslutas med att stå i någons sovrum med stängd dörr.

För några år sedan när jag började bo ensam började jag oroa mig för sådant jag aldrig oroat mig för tidigare. Speciellt vad gällde elsäkerhet. Det resulterade i att jag installerade fyra jordfelsbrytare. De har löst ut vid tre tillfällen. Då blir man väldigt medveten om att något är fel och att det måste åtgärdas. Känns tryggt. Då uppstår frågan. Skulle jordfelsbrytaren känna av en överhettad dator innan eventuell brand skulle uppstå? Naturligtvis inte i de fall där man bara använder batteriet och när den ej är inkopplad i eluttaget… men annars?

Det är tur att man inte oroar sig för sånt här varje dag. Då skulle man ju bli tokig. Alla eventuella faror som lurar i vassen. Men jag har i alla fall bestämt mig för att investera i några extra brandvarnare i alla fall. Nä nu är det dags att lägga energi och tankeverksamhet på julklappsbestyren istället. Tror ni att alla nära och kära skulle uppskatta att få varsin brandvarnare i julklapp? Antagligen inte.

Varje år så tänker jag att i år skall det inte bli så hysteriskt på julklapps och julmatsfronten.
Men när väl tidpunkten kommer så är det omöjligt att låta bli. Julmaten är det jag lyckats hålla i skaplig schack med. Än så länge, måste tilläggas. En av mina frysar gick nämligen sönder här för ett tag sedan. Så jag har helt enkelt inte plats för något extra. Frysboxen blev fullspäckad förra veckan när mina föräldrar kom på besök. De kom med årets laddning av svamp. Och det var inte lite vill jag lova.

Som tradition när de kommer och hälsar på inför jul så brukar vi alla baka en jätteladdning av ett julbröd. Vilket vi gjorde i år också. Men det fick som sagt inte plats i frysen. Jag hade dock varit förutseende och pratat med en granntant om att jag skulle få låna lite plats i hennes stora frysbox. Vilket jag naturligtvis fick. Det tackar jag ödmjukast för.

Att ha en fullspäckad frysbox är ingen höjdare. Man tappar lätt kontrollen vad det egentligen finns där i och var det ligger. Att ta fram något kräver att man först måste packa ur halva frysboxen först… och sen skall ju allt även packas tillbaka. Det är inte kul. Det är gränsfall att man hellre åker till affären och handlar det man behöver istället.

Eftersom jag nu vet att jag får en hel del pengar tillbaka på skatten. Så har jag nu bestämt mig för att ett frysskåp och några nya brandvarnare skall inhandlas.

Sen kan vi sova tryggt om julnätterna och det blir en fröjd att hämta julmaten ur frysen.

Eftersom vi inte hörs mer före jul så önskar jag er alla en riktigt God Jul.

Inga kommentarer: