tisdag 5 januari 2010

Krönika före nyår...

Helt plötsligt är allt bara över… och man bara njuter av lugnet

Varje år säger man ”att i år skall man minsann inte stressa och inte slösa onödigt mycket pengar inför julen”. Men bara man börjar pynta och känna julstämningen så är de tankarna som bortblåsta. I år fick jag dessutom för en gångs skull en hel del pengar tillbaka på skatten så mitt ekonomiska tänk hamnade lite på hyllan.

Min nybyggda altan var ju naturligtvis tvungen att pyntas. Barnen fick också lite extra julklappar pga detta. De är ju inte bortskämda med att få saker, så i år kunde jag inte låta bli.

Maten lyckades jag faktiskt dra ner på lite grann i alla fall. Insåg ju att vi bara skulle vara två personer större delen av julledigheten och att den ena parten (inte jag) inte är så matintresserad. Trots denna insikt så sitter vi nu här efter jul, i alla fall med ett proppfullt kylskåp. Hur det nu gick till.

Ja traditioner är inte lätta att bryta. Och varför skall man bryta dem? Vi har ju snart inga traditioner kvar.

På tal om traditioner så undrar jag hur många som verkligen tittade på Kalle Anka och hans vänner? För mig är det heligt att man skall se det… men som vanligt hamnar man framför spisen och skall förbereda julbordet. Och nutidens barn växer upp med tecknade kanaler och filmer de kan se när som helst både på TV och Internet så för att behålla denna Kalle Anka tradition krävs snart tvångsåtgärder.

Och sen har vi konkurrensen med alla andra TV-kanaler och inte att förglömma vår svenska Hollywoodfru Anna Anka. Jag ställde frågan om vi ville fira jul med Anna Anka i en tidigare krönika. Mest på skämt, men insåg några veckor senare att det inte var något skämt. Det var fullaste allvar. Så nu kan man ju undra hur många som övergav Kalle för att se Anna Anka istället…

Själv tittade jag på Kalle i en kvart och insåg sedan att jag var tvungen att ställa mig framför spisen för att vi skulle hinna äta julmaten med svärmor innan hennes färdtjänst skulle komma.

Nyfiken som jag är så blev jag igår även tvungen att gå in på TV3.s hemsida för att få ett smakprov på Anna Ankas julprogram. Jag tittade i fem minuter sedan hade jag fått nog. Vilket tönteri. En skam för Sverige. Man tror inte att det är sant. Men det är väl bara att konstatera. Det är väl tydligen sånt här vi vill se…

Ja ja… hon blev en riktig kändis denna Anna… men priset verkar bli skilsmässa – om man nu skall tro allt tidningsskriveri vill säga. Och hennes man vill inte att hon skall få behålla sitt efternamn… Hur blir intressant blir Anna då? En avdankad Hollywoodfru som heter Anna Svensson eller nåt… Ja vem vill fira jul med Anna Svensson? Det klingar inte så kul…Det lär nog bli ”platt fall”. För ”Svensson Svensson” är ju redan upptaget.

Själv fyllde jag år en vecka före jul och den kvällen firade jag på Facebook.(en annorlunda mötesplats där man håller kontakt med sina vänner på Internet) Har aldrig blivit så uppvaktad en födelsedag någonsin tror jag. Facebook är också ett intressant fenomen i nutiden. Det kräver nog en egen krönika och berätta om livet på Facebook.

I övrigt önskar jag er en God fortsättning på det nya året. Vi hörs…

Inga kommentarer: