torsdag 13 februari 2014

Nä nu tror jag att satsiga jag embrejsar twerkandet för att carpa

Svenska språket har utökats med 40 nya ord på 2013 års nyordslista. Tro om det är nåt av orden man själv använder sg av? Antagligen inte. Alla nymodigheter brukar ta flera år för mig att ta till mig. Och när det gäller vissa ord tror jag faktiskt att de kan vara övergående. Dvs de kom, men stannade ej. Här nämner jag lite om tolv av dessa fyrtio nyord.

Snippgympa
Ja det kan man ju förstå att det är samma sak som knipövningar. Låter dock lite på barnnivå. Och barn behöver ju knappast hålla på med det. Det är ju vi gamla kärringar som har fått några barn som behöver hålla musklerna där nere i trim för att slippa inkontinens.

På tal om inkontinens så är det väldigt mycket riktad reklam på det social mediet facebook. Skriver du om en katt så kommer det genast upp reklam om olika kattprodukter. Beställer du damkläder dyker det genast upp flera olika företag som säljer damkläder. För att sedan inse att de även snappat upp storleken på mina underkläder. Mitt från ingenstans utan koppling dyker det helst plötsligt upp bla reklam för inkontinensskydd. Hm... den riktade reklamen måste bero på att det snappat upp min ålder. För även om jag hade haft behovet hade jag knappast skrivit om det på internet. Men men de kanske visste före mig om att jag tänkte skriva det här och ny i NordSverige. Lite skrämmande att se hur de tror sig ha koll på mig och mina eventuella behov.

 När vi ändå befinner oss på Facebbok så kan vi ju nämna det nya ordet Klicktivism; Aktivism bestående av att skriva under upprop på webbplatser, klicka ”gilla” på Facebook och liknande. Ja mycket klickande blir det med musen (datormusen alltså) – nästa år kanske vi har vidareutvecklat ordet till Snippklick. För nån snoppgympa lär det väl aldrig bli fråga om.

Otrohetskontroll: Övergrepp där en kvinnas underliv kontrolleras under förevändning att avslöja sexuell aktivitet. Ännu ett kvinnligt ord. För det är väl ingen risk att vi skulle komma på ett sådant kränkande ord i manligt sammanhang. Tack och lov har Högsta Domstolen till slut bestämt att detta är ett övergrepp, våldtäkt. Från början ansågs det inte vara ett sexalbrott eftersom syftet inte var sexuellt.

Nätvandra och Torgänga

Nätvandrare söker upp unga på nätet för att kunna ge stöd

Torgängare är en person som är inhyrd för att skapa bilden av ett myllrande folkliv på ett torg

Nä nu tror jag att satsiga jag embrejsar twerkandet för att carpa.

Satsig: Ambitiös, Embrejsar: anammar eller omfamnar, Twerkar: intensivt skaka rumpa i takt till musik. Carpa: passa på att njuta av något medan tillfälle ges

Men ett tips behåll kläderna på, även om det bara är din pojkvän som finns i närheten. Det finns risk att han har Mobilmissbruk (ohälsosamt beroende av mobiltelefon) och fotar dig med mobilen för att sedan när det tar slut genomföra Hämndporr (Naken- eller sexbilder som publiceras på internet som en hämnd mot en tidigare partner) samtidigt som han kjolprotesterar. (Protest mot att kortbyxor inte är tillåtna arbetskläder, där män i stället klär sig i kjol i sommarhettan) Ooooops – blev ett manligt ord till slut. För kvinnor som både kan ha och får ha kjol kan ju inte behöva kjolprotestera.

Inga kommentarer: