onsdag 16 april 2008

Med sågen i högsta hugg

Idag har Monica varit ute med sågen i högsta hugg. Jag var inne på att köpa en liten kvinnovänlig motorsåg men när jag träffade en ung herre från skogsvårdsstyrelsen så övertygade han mig om att det skulle räcka med en ihopvikbar handsåg...

Jag har ju avverkat nära mitt hus, men det närmaste partiet är mest sly dvs småträd. Nu när landsskapen börjar bli öppna syns de dåligt skötta skogsdelarna väl. De skyller utsikten och ser allmänt skräpiga ut.

Så idag var jag där nån timme. Började närmast huset runtomkring avloppsbrunnen. Det var nödvändigt. I höstas när slamtömningsbilen kom så hittade vi inte brunnen pga alla träd som helt plötsligt växt upp.

När jag var färdig där gick jag och spanade in resten, konstaterade att det skulle underlätta med motorsåg i alla fall. Jag sågade ner 10 träd med handsågen och det kändes som 10 nålar i en hösstack... Jaja, skam den som ger sig. Kan ju lika väl pyssla med sågning istället för promenader...

Imorgon är det dags att kapa och klyva ved. Men det har jag lejt bort. De kommer med en maskin och allt bara sprutar fram. Sen är det bara staplingen kvar...

Jag har fortfarande haft beslutsångest över de riktigt fina timmerstockarna. Hade bestämt mig för att sälja dem till Norrskog, men när jag återgick till tankarna att bygga altan så kändes det mer nödvändigt med brädor. Men nu lutar det åt försäljning igen. Skaffade information om bygglov och blev bara TRÖTT. Allt kändes helt plötsligt så krångligt.

Inga kommentarer: