tisdag 13 januari 2009

Åter till vardagen

Ja då var alla helger över och allt börjar återgå till det normala igen. Hade förträngt en del måsten som skulle göras sen...

En av dessa måsten var att ta rätt på all ved i skogen som ligger i högar utspritt på en hektar i min skog. Några högar ligger nära en skogsväg... men det mesta ligger ca 50 meter längre in och hur får man hem det.

Fyrhjuling med vagn? Skoter med släde? Vinch? eller slita och dra för hand? Härom tvistade de lärde. Trots röjning/gallring är det fortfarande väldigt tätt bevuxet, massor av ris som man fastnar i... ja har man inte gråa hår att slita så kan man ju ta de färgade...

Vi börjar med högarna närmast vägen i alla fall. Där lejjer jag någon att hämta med traktor och skogsvagn... sen får vi fundera ett tag till. Under tiden får man väl städa bort julen eller göra bokslut eller något annat upphetsande.

Har i alla fall fått igång gammskotern och åkt en tur på ägorna med KärleksNissen idag. Mysigt faktiskt. Synd bara att det börjar vara så varmt att snön tinar. Vi hann med en hel del annat Mys också, tittat på hans nyinköpta fiskar, sovit tätt omslingrade och löst korsord. Igår kväll var det varma mackor och en kärleksfilm på schemat. Katten Fritte har varit med som en igel i natt och gosvaktat sitt revir... dvs MIG. Men han gillar att gosa med Kärleken också.

Fick nyss en positiv överrakning, dvs preliminärt lönebesked... flera tusen extra i lön, men så har jag ju jobbat extra flera nätter samt jobbat alla storhelger också. pengarna behövs, väntar på flera räkningar: lagning av bilen och lagning av mobilen... blir det något över funderar jag på att köpa en jättebäddmadrass till dubbelsängen så man slipper mittkanten när man skall ligga nära. Samt att madrassen kanske ligger stabilare. Jag är en riktig bökmaja som snurrar runt om nätterna så allt far åt fanders...

Glömde berätta att jag sov över hos min kompis Sussie i fredags. Det var Tacos och vin på schemat och massor av tjejsnack förstårs. Blev bjuden att åka och träffa SUCK nästkommande dag. Men valde att åka hem och elda. Hann även med en handlingstripp och fyllde upp kylskåpet också när jag ändå var på turné. SUCK??? Sandslåns Ung Carls Klubb. De var ute på älven och pimplade.
Dagens stora bragd var att få in ett nytt lysrör i köket. Nya erfarenheter hela tiden med glimmtändare od.

Nu i natten den sena skall jag fixa en pärm för år 2009 års viktiga handlingar. Vad vore livet utan papper? Jag som trodde att allt skulle bli papperslöst i och med datorernas intågande. Men tvärtom, nu kan man ju skriva ut en massa extra papper.

Idag har jag bla skrivit ut en karta från skogsvårdsstyrelsen med förklaring om hur man kan räkna ut koordinaterna till en GPS för att få fram hörngränserna på ägorna. SÅ nu är det dags att ut och jaga en GPS-Nisse som man skall släpa runt med i skogen, eller det blir nog tvärtom - han släpar runt mig.

Inga kommentarer: