torsdag 27 augusti 2009

Vaccinera mera...



Då ligger man här, totalt däckad efter ett dygn med magsjuka. Det var verkligen länge sedan jag var drabbad av det. Trots att barnen kom hem gång på gång med magsjuka så blev jag aldrig smittad. Jag slängde bara i mig ett gäng vitpepparkorn och sen var allt okej. Försökte detsamma även denna gång, men denna gång gick det inte vägen.

På tal om sjukdomar så är det väl nästan omöjligt att inte diskutera svininfluensan. Det har blivit ganska tyst på den fronten. Finns det inte längre något nyhetsvärde i det

När det var som mest skriverier angående svininfluensan så hade grannen sin dotter från USA på besök. Hon var väldigt oförstående över Sveriges hysteri. Hon jobbar själv på sjukhus i USA och där hade man haft många sjukdomsfall med svininfluensa, men de behandlades som vilken årlig influensa som helst.

Att man tar beslut att hela befolkningen skall erbjudas vaccination är ju lite ovanligt. Ett nyhetsvärde i sig. Men i övrigt kändes det mest som skrämselpropaganda. Ja låt oss skapa lite panik – Det säljer mycket tidningar.

Ja det är många som tjänar pengar på att folk blir uppskrämda. Var går den etiska gränsen
Naturligtvis måste läkedelsföretagen som tillverkar vaccinen tjäna pengar. Ingenting är ju gratis. Jag läste om att det skulle bli dubbelt så dyrt att vaccinera sig denna gång. Det lät ju förskräckligt. Penningautsugare. Men vad pratar vi om för pengar egentligen. Vad jag har förstått så kostade det 35 kr förra året och i år 65 krdos. Nog är det väl överkomliga priser vi pratar om.

Det finns ju andra sätt att fixa pengar på svininfluensan också I Stockholms län härjade en bedragarliga som ringde på hos äldre och sa att de ville informera om svininfluensan samtidigt som de stal pengar och smycken.

Sen kan man ju undra om det är nödvändigt att vaccinera sig eller inte Influensan i sig skall ju tydligen inte vara värre än tidigare influensor men däremot bedömmer man att fler kommer att drabbas.

En viss procent blir sjukare än andra och hamnar på sjukhus, men de flesta vet inte ens om att det är svininfluensa de har eller har haft.

Då återstår frågan om jag skall vaccinera mig eller inte.

Efter erfarenheten att ha legat nedbäddad flera veckor med sorkpest utan att hamna på sjukhus så hade jag då gärna valt alternativet att slippa – om möjligheten funnits.
Den gången låg jag bara och väntade på att njurarna skulle sluta fungera, den här gången är det väl lungorna. Så i det här fallet tackar jag ja förebyggande syfte.

Vem har tid och råd att vara sjukskriven i onödan Helt klart billigare att ta en vaccination än att drabbas av karensdag, sjukpenning och sängläge. Om man nu hinner få vaccinationen innan man blivit smittad vill säga. Hm.. det kanske är det jag har just nu… magproblem och trötthet… men jag har inte haft någon hosta… men den hinner nog komma…

Inga kommentarer: