söndag 2 augusti 2009

Vad är friskt och vad är sjukt?

Ibland blir man nostalgisk och tänker tillbaka på vad man gjorde förr och idag blev det en sådan stund. Tidigare i mitt yrkesverksamma liv så jobbade jag med flyktingar. Både i Sverige och i Libanon. Det var en lärorik och intressant tid på alla möjliga sätt. Intressant att få uppleva hur olika vi lever och hur olika vi tänker. Det var naturligtvis även psykiskt påfrestande. Många tragiska människoöden har jag fått ta del av.

Ett år (här i Sverige) hade jag jour en nyårsafton när flera av de libanesiska barnen fick psykoser. De trodde att det var bombanfall när fyrverkerierna började skjutas upp på kvällen. När jag själv var och jobbade i Libanon och trodde att det var bombanfall på gång. Då visade det sig att de bara fiskade. Där kastade de dynamit i vattnet och fiskarna flög upp av explosionen.

Jag kommer aldrig att glömma min första arbetsdag på flyktingförläggningens läkarmottagning här i Sverige när jag verkligen fick hjärtat i halsgropen. Det var en familj från krigets Libanon som hade ett litet sjukt spädbarn. De kom till mig med en flaska flytande penicillin. Den var tom och de ville ha påfyllning. Jag tog fram och läste journalen. Det visade sig då att de fått flaskan dagen innan eftersom barnen hade en halsinfektion. Jag blev fullkomligt skräckslagen. ”Hade de hällt i detta stackars spädbarn en hel flaska på mindre än ett dygn?” Jag kontaktade förgiftningscentralen för att få veta vad jag skulle göra. Under tiden hade min kollega skaffat fram en tolk och tack och lov så var det inte så allvarligt. Hela familjen, som bestod av sju personer kände sig lite krassliga så de hade tagit en klunk var… Efter denna händelse blev man mycket lyhörd för allt som hände och missförstånden hägrade och man fick vara beredd på det mesta.

Vi erbjöd alltid en hälsoundersökning med diverse provtagningar på alla nyanlända flyktingar. En gång fick vi världens konstigaste provsvar på ett urinprov. Det innehöll så mycket som inte borde finnas där. Vi kallade berörda för att be dem ta om provet och instruera noggrant hur man skulle ta provet. Då visade det sig att det tidigare provet hade man råkat spilla ut och torkat upp med en disktrasa – som sedan vreds ur och hälldes i provröret. Ja ni kan tänka er alla konstigheter som kan finnas i en disktrasa….

Under en period hade vi många vietnameser på vår förläggning. Då blev vi tvungna att sätta oss in i den kinesiska filosofin Yin och Yang. Yin - är jorden, det mörka och kalla, fuktiga, passiva och kvinnliga. Yin är det svarta. Yang - är himlen, det ljusa och varma, torra, aktiva och manliga. Yang är det vita. Det är viktigt att få balans mellan de båda ytterligheterna.

Det första vi stötte på när det gällde detta, var att nästan alla vietnameser fick så torr hud att de fick eksem som följd när de kom till Sverige. Varför då? Jo det var vinter och kallt och för att kompensera det kalla duschade man mycket och länge i varmt vatten så att huden torkade ut.

Ett annat exempel var när personalen på förläggningens flyktingdagis började oroa sig för de vietnamesiska barnen eftersom det hände titt som tätt att de luktade sprit.

Vi som jobbade på flyktingförläggningens läkarmottagning blev tvungna att börja reda ut vad som egentligen hände. Efter några samtal med några föräldrar visade sig att de försökte få balans vad gällde att vi tagit blodprov – dvs tagit blod och då var man för att hitta tillbaka till Yin och Yangbalansen tvungen att tillföra blod. Tydligen finns det någon spritsort som heter ”Tjurblod” så då var det man tillförde och gav barnen. Så för att fortsätta hålla balansen och ha nyktra dagisbarn så erbjöd vi sedan ett alkoholfritt alternativ.

Nä hörrni mina glada läsarvänner. Nu skall jag fortsätta fundera på hur jag skall finna balans i mina vedhögar, med kapning och klyvning samtidigt som jag lyssnar på radio… där är det mest prat om svininfluensan för tillfället. Det kan vi prata om en annan gång kanske…

Inga kommentarer: