fredag 11 juli 2008

En Nisse här och en Nisse där…


I helgen fick jag hastigt och lustigt släktbesök , det var min Farbror Nisse med fru från Dalarna.

Mitt i vår Släkt&Höga Kustenidyll fick de verkligen ta del av mitt hektiska liv med händiga Nissar som omringar mig. Dagen innan de kom hade min GrävNisse ringt och meddelat att han tänkte komma dagen därpå och gräva för dräneringen. Men då min Ved&aAvverkningsNisse ännu inte flyttat på alla övertaliga timmerstockar som låg lite utspritt här och där blev jag tvungen att skjuta fram grävningen.

När släktingarna anlände så var Ved&AvverkningsNissen på plats och i full gång med att frakta bort alla överblivna och utspridda timmerstockar.

Strax därpå kom KärleksNissen i full kareta. Han råkade ha vägarna förbi med en baklastare. Han hade plötsligt kommit på att han skulle transportera bort en gammal kap och klyv som en annan Nisse bestämt sig för att köpa, men inte hämtat.

Min FarbrorNisse ville se på trav på TV, men den fungerade inte. I samma veva ringde min TakNisse som lagt nytt tak i höstas men inte gjort allt riktigt klart. Han tänkte komma inom en timme och avsluta jobbet. Perfekt då han även är en TV-Nisse så fick han även åtgärda TV:n samtidigt.

Tak&TV-Nissen lovade sedan att hålla utkik efter begagnade snörasskydd.. Kanske är det så att du som läser detta råkar vara en Nisse som har något sådant i bagaget som inte används. Jag behöver i så fall först och främst ca 10 m. Har ni överskott och min plånbok pallar trycket kan jag ta 10 m till.

För någon vecka sedan hade jag nappat på ett erbjudande där någon SkrotNisse for runt och hämtade gammalt lantbruksskrot. Jag passade då på att bli av med min järnbro som stod vid ytterdörren samt lite annat smått och gott på skrotfronten. Har nu byggt en provisorisk bro av SJ-pallar. Min FarbrorNisse var föga imponerad av den. Hans fru var fundersam över min diskmaskin. Hon tyckte den tog väldigt lång tid på sig att diska.- Ja sa jag, det här är ju en norrländsk diskmaskin. Den måste stanna och fundera en stund då och då innan den går vidare.

I skrivandets stund har nyss en KojKöparNisse varit här med en TransportNisse med traktor alá stora gafflar och vagn. De hämtade en tvåvåningskoja som vägde några ton som de köpt av min son. Det var på millimetern att de klarade vajern med el och datadragningskablar (pga dess höga höjd) som en KompisNisse fixat till vår Friggebod.

Nu har jag nog nämnt alla utom AlltialloNissen som lagat min skottkärra, som passerat revy senaste tiden och BilNissen som fixade så min bil gick igenom besiktningen samt DataNissen som fixade min kraschade dator. Tro vad som händer på Nissefronten härnäst. En sak är säker. Det lär inte vara lugnt. Just nu är jag nämligen på jakt efter en begagnad vedklyv (ej skruv) Så en VedKlyvsNisse som övergått till att bli PelletsNisse kan kanske vara aktuellt att få kontakt med. Likaså en VVS-Nisse som monterar cirkulationspumpar.

Herre Gud vilket sjå att jaga Nissar som skall rädda min vardag. Tänk om man bodde i lägenhet istället för på en jordbruksfastighet. Då skulle man bara behöva ett telefonnummer som gick till en VaktmästarNisse. Då skulle livet vara tomt och innehållslöst. Risk för TomteNissar på loftet.
Måste passa på att tacka dig som ringde och erbjöd mig en dator då han läst min förra krönika om datorn som kraschat.

Inga kommentarer: