torsdag 24 juli 2008

Plankgröt kryddat med sågspån

Nu har semestern börjat och man borde väl vila antar jag. Det finns ett ordspråk som säger: ”Som man bäddar får man ligga”och där befinner jag mig just nu. Jag håller på med alldeles för mycket som jag egentligen inte begriper mig på. För er som följt mina bravader så vet ni att jag avverkat lite skog här i vinter. Meningen var att det bara skulle bli ved, men det blev en stor hög över som jag blev rekommenderad att sälja till uppköpare. Tror ni att jag gjorde det? Naturligtvis inte. Jag bedömde att jag behövde virke till en altan så det blev att lämna högen till en SågNisse.

Vad jag inte hade en susning om var att dessa stora timmerstockar säkert skulle räcka till två hus. Än så länge har jag nog grunden till två altaner och bara tjugo stockar förbrukade. Har ca sextio kvar som skall sågas. Har i dagsläget åkt med tre fulla virkeslass på en biltrailer. Så det lär säkert bli ca nio till innan det är klart. Semestern är räddad.

Sen var det här med förvaring också. Den skall ske enligt konstens alla regler och det tar otroligt mycket plats. Nu har jag i och för sig en ladugård på ca 200 kvm. Så för tillfället går all ledig tid till att rensa varenda kvm från skräp, skrot och halm.

Tack och lov har kommunen grovsopsinsamling i augusti, så man slipper köra allt till soptippen själv.

Så nu är man i virkesbranchen också. Börjar bli expert på dimensionerna 2 tum 7 och 2 tum 4.
För att inte tala om olika brädfodringsvarianter…

Hade någon sagt att jag skulle pyssla med sånt här för tre år sedan, hade jag bara skrattat åt dem. Nog för att jag alltid sagt att man kan allt bara man vill. Men jag trodde inte att jag skulle vilja och frågan är om jag egentligen vill.

Nästa vecka är det dags för återbesök av min GrävNisse. Då skall vi gräva och gjuta plintar. Han var här tidigare för att vi skulle fixa ny dränering. Men då konstaterade vi att den såg så fin ut att vi grävde igen och i och med det blev jag helt plötsligt 12 000 rikare. Det var bara att tacka och ta emot.

Till helgen får jag främmande av en gammal barndomskamrat och hennes familj. Då lägger vi plankorna på hyllan och stänger dörrarna till ladugården och bara är. Skall då passa på att njuta av några läskande sommardrinkar i solen. Min senaste favorit heter ”Flötgröt”. Men innan de kommer skall det nog hinnas med något virkeslass till.

För er som blev nyfiken på ”Flötgröten” tänkte jag ge er receptet.

Blanda en kvarting vodka, 2 dl koncentrerad juice och fyra koppar te (valfri smak) samt lite socker i en glasslåda (2 liters) Ställ blandningen i frysen några dygn.

När det är dags att avnjuta drinken så tar man några skedar av issörjan som blivit i ett glas och fyller sedan upp med önskad mängd sockerdricka.

MUMS vilken läskande drink i sommarvärmen, om det nu är någon sådan vill säga. Än lyser de ljumma sommarkvällarna och nätterna med sin frånvaro. Så man får väl dricka på dagtid när solen är framme.

Vill man ha en udda bjudning så kan man ju servera Flötgröten i djuptallrik och äta med sked.

Hos mig kanske plankgröt vore att föredra. Kryddat med sågspån. Hm - Ännu en ny affärsidé.
”Kom och mingla i Monicas brädgård – provsmaka den alkoholhaltiga plankgröten på en 2 tum sjua – När det är dags för kisspaus så fortsätter vi minglandet på tandemtoaletterna i f.d. kobåsen”

Inga kommentarer: