måndag 1 december 2008

Jul och Teknikstök

JAH JAH JAH, jag har klarat uppkörningen på motorsågskörkortet. Både teorin och praktiken. Sista veckan började jag tro att det skulle gå åt fanders. Men bara teorin var klar så ökade självförtroendet. Så nu är det bara att tuta och köra i skogen bland träden. Tro om någon kommer och kollar om jag har körkort. Antagligen inte. Somskogsägare behöver man inte ha det, men jag ville ju gå en kurs för att lära känna min såg och då blev det körkortet av det hela.

I övrigt har jag jobbat, jobbat och jobbat... flera av nattpersonalen är sjukskriven och en del har semester. Så då får man passa på att tjäna lite extra. Pengarna flöder denna månad så då behöver man få in lite mer nästa.

Jag väntar dock på mitt skattebesked, som jag inte har en aning om vad det blir. Men jag borde få tillbaka i år... för första gången har jag inte en susning. Jag deklarerade för första gången mitt företag samt att jag hade en del utgifter på jordbruksfastigheten och sålde sommarstugan till reaskattförlust... SÅ nu hoppas jag på en glad överraskning. Det behövs ju lite mer pengar för att avsluta altanbygget... och till lite julklappar förstårs.

I övrigt är det julpyntning som hägrat. Det skall vara riktigt juligt till första advent så man får känna julstämningen. Tyvärr blev vädret väldigt milt och snön börjar smälta... modden hägrar och halkan likaså...

Tack vare det milda vädret så kunde Tommy (GoGubben) avsluta trossbottensarbetet på altangolvet, behövdes verkligen så inte snön yr in... Vi har haft några härliga dygn tillsammans. Med både arbete och mys. Hade en del ogjort på den datatekniska fronten som vi äntligen fick ordning på. För två år sen köpte jag en datatelefon i mott företag. Den kan kopplas och synkas med datorn så både e-post, sms och kalender uppdateras både på telefon och på datorn. Fick aldrig detta att fungera då, men idag fixade Tommy det. Vi har också lärt oss omvandla gamla videoband till digitala... så framöver skall jag fortsätta lära mig redigera gamla filmer... KUL...

Allt nytt tekniskt är drygt att lära sig, och oftast är all information på engelska så man tappar sugen direkt... då är det perfekt att ha en kärleksnisse bredvid sig som gillar utmaningar på den fronten. Själv vill jag bara att det bara skall fungera och att jag skall fatta hur det används.

Nu har vi även äntligen bestämt hur julen skall firas. Inte helt hundra men nästan. Mina barn skall vara hos sin pappa dagen före julafton och kommer till mig julaftons kväll. Helgen innan jul kommer några av Tommys syskon. Det är klart att systern och Tommys mamma kommer och bor hos mig, så vi kan förbereda all julmat tillsammans. Det skall bli kul. Antagligen blir väl själva julfirandet här också. Här finns säng och hjärterum för alla.

Inga kommentarer: