söndag 28 december 2008

Utrota bananflugorna

Mitt i allt julstöket har jag gått och fått problem med bananflugor. I Femton års tid har jag haft en komposthink med matavfall och ALDRIG sett tillstymmelse till bananflugor. Men precis just nu hade de bestämt sig att nu skulle de bosätta och föröka sig i mitt hus.

Komposthinken ställdes ut på bron, de flesta frös ihjäl men några få blev kvar inne och är fullkomligt omöjliga att få bort.

KärleksNissen och jag roade oss en lördagskväll med att söka tips om utrotningen av detta flygfä. Vi började med att läsa fakta på Anticimex hemsida. Där fick man hoppfullt veta att de förökar sig otroligt snabbt. En ny generation flugor kommer till världen på en vecka, och varje hona lägger då 500 ägg.

Hur många honor kan det vara i varje kull med 500 ägg? 250 st? Hur många hinner det då bli tills julafton? 125 000!!!!! Paniken hägrade. Jag såg framför mig en julafton med en dimma av dessa småflugor. Och jag som skall ha nya släkten på besök, för första gången. Det bara gå ju inte. Det måste ni ju förstå.

På Anticimex information i ämnet fick vi även veta att denna lilla fluga som älskar surnad fruktsaft även kallas fruktfluga och ättiksfluga.

Deras utrotningstips var följande:

Prova att blanda till 2 delar vinäger, 1 del sirap och 1 droppe diskmedel (utan ammoniak) i en liten flaska eller dylikt. Blandningen lockar till sig fruktflugorna, som tar sig ner i flaskan och stannar och drunknar där.

Detta tips provade vi, dagen därpå upptäcktes två döda i flaskan. Jag hoppas så… att det var honor. Iså fall lyckades vi utrota två kommande 500 äggkullar i alla fall.

Nu vet jag inte vad som hänt med alla ägg, de kanske inte kläcks i den omfattningen som är möjligt nu när jag avvecklat komposthinken. Någon invasion av denna främmande makt ser jag inte till ännu. Men jag spanar dygnet runt, och än så länge är syns det bara en fluga per kubikmeter.

Vi provade ytterligare en utrotningsvariant - rödvin. Hällde upp lite vin i en skål och satte på köksbordet. På morgonen därpå var vinet borta och EN fluga låg död på botten. Hm. Hade vinet dunstat eller hade denna fluga druckit upp det??? Eller var det därför katten betedde sig så underligt? Summan av kardemumman är i alla fall att vi nu har utrotat tre flugor.

Det behövs också ett knippe stort tålamod för detta. Man skall ställa flera drunkningsfällor på väl valda strategiska platser. Låta dem stå tills där orörda i minst två veckor och invänta drunkningstillbuden.

Misslyckas man med detta så finns det några ytterligare tips att tillgå. Då står det köttätande växter på tur. Så nu önskar jag mig sådana i julklapp. Har alltid önskat mig Amaryllis som julblomma, men man får anpassa sig till behoven.

Men köttätande växter äter tydligen väldigt sakta, så att hålla samma tempo som kläckningen av ägg så krävs det ett växthus av köttätande växter, hyllmeter efter hyllmeter.

Uppriktigt sagt börjar den här utrotningen kännas krånglig. Någon nämnde att man kan stoppa lagerblad i blomkrukorna. Då uppstod ytterligare frågetecken. Är blomflugor och bananflugor samma sak? Efter att ha läst följande evangelium i ämnet är svaret NEJ, det är inte samma fluga.

Evangelium: Bananflugor är bruna och överviktiga. jämfört med blomflugorna ser de sfäroida ut. Fräls oss ifrån knott och ohyra. Om du palperar bananflugans abdomen eller klämmer en bananfluga mellan tumme och pekfinger känns kitinet lite obehagligt, varför man hellre bör klämma blomflugor på nyss nämnda sätt. Blomflugorna är inte en lika stor plåga utan är snyggt svartklädda, magrare och rör sig snabbare, varför de kan få leva i frid och ro. Bananflugornas lidande och död i fällor, slaskar och handflator kommer att åstadkomma trivsel och lägga en fulländad grund för att upprätta gemenskapen i världens bostäder.

En sak är klar - båda flugsorterna har kommit för att stanna. Så systrar, bröder och tomtar ni måste följa det elfte budordet. Hedra din fluga på det att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land. Sjung psalm nr 411. Flyg Fula Fluga Flyg.

Inga kommentarer: