torsdag 4 juni 2009

Rim & Reson & EU-val

Jag är inte en sådan person som orkar engagera mig i politiska frågor och borde nog inte ge mig in i politiska diskussioner. Men ibland kan man ju inte låta bli. Det är alltid någon som för något på tal och man blir tvungen att försöka sätta sig in i det hela något så när i alla fall. Och nu är det ju EU val. Något slags inbyggt motstånd har jag mot det här med EU. Det känns som om det är många konstiga beslut som figurerar och onödiga kostnader. Detta känns inte bra när man själv bor i en kommun som i stort sett första månaden på året har inköpsstopp pga dålig ekonomi

Har nyss läst ett reportage i Aftonbladet angående EU- parlamentarikernas olika ersättningar. EU-parlamentet utbetalar 20 000 kr för varje resa Stockholm - Bryssel t.o.r oavsett vad resan kostar. Inga kvitton behöver uppvisas. Jens Holm (V) som berättade detta tjänade 14 000 kr/vecka på bara resorna.

Han berättar vidare att de också får en sk omsättningsersättning (kontorsersättning) på 44 000 kr i månaden, vilket heller inte behöver redovisas. Höga traktamenten utbetalas trots att många har egna lägenheter. Med en löneökning på 43% så har de sammanlagt ca 200 000 kr i månaden. Av det försvinner ca 40 000 kr i skatt och kanske några tiotusentals kronor i hotell, mobiltelefon och kontorshjälp.

Om detta nu är sant, man hoppas ju att Aftonbladet har riktiga fakta, så känns det bara för mycket. Finns det någon rim och reson i det hela? Och då har vi inte ens nämnt ersättningarna som EU-kommissionärerna har, och de avgångsvederlag och pensioner de får när de slutar.

En gång i månaden flyttar EU dessutom från Bryssel till den franska staden Strasbourg. Flytten av tusentals personer frestar inte bara på miljön. Den kostar 2 miljarder/ år samt tar fyra dagar att genomföra varje månad. Känns det rimligt? Om vi nu skall vara rättvisa och slösa ännu mera pengar kanske de borde ha sina möten i alla de olika EU-länder. Varför vara effektiv när man kan vara oeffektiv?

Läste om att det fanns förslag på att höja vår 40-timmarsvecka till 56 timmar… Innebär det att vi ska jobba sju dagar i veckan – åtta timmar om dan? Vi som tidigare pratat i termerna om att försöka införa 6 timmarsdagar för att få bättre livskvalitet och kanske fler arbetstillfällen.
Men det är väl meningen att vi som jobbar skall jobba ihjäl oss och de som är arbetslösa skall få ännu svårare att få jobb.

För ett antal år sedan var det falukorven som var i fokus. EU-kommissionen beslutade sig då för att skydda Falukorven och registrera den som särart. Men nu är den på tapeten igen… och skyddet kanske slopas. Eller gurkans rakhet eller krokhet? Hur var det med det egentligen?

Ja hörrni… Nu tycker jag att vi flyttar ett EU-möte till Salteå. Här kan de få bo i militärtält på åkrarna. Vi inleder varje möte med att sjunga och äta ”Vi vill ha blommig falukorv till lunch…” Vi kan säkert anordna lite lokala resor för 14 000 kr/person. En omväg med fyrhjuling i min skog kanske, där de får släpa hem varsin vedstock till mitt hus. Själv har jag inte tid att sköta skogen. Jag måste ju jobba 56 timmar i veckan. Tro om jag får mer i lön eller om jag skall vara så tacksam så jag får betala för att jobba 16 timmar mer i veckan? Ja i så fall har jag inte ens råd att leja bort skogsröjningen. Och inte har jag råd att köpa gurka heller oavsett om den är rak eller krokig. Dessutom innehåller den ju bara vatten och det finns tack och lov än så länge i kran.

På tal om vatten, så fick jag nyligen ett brev från EU där man talade om att mitt dricksvatten var skadligt för småbarns tänder. Det var ju snällt att få veta det nu när ungarna har vuxit upp.

Inte lätt att vara politiker. Det har jag alltid sagt… Men det är inte lätt att vara vanlig människa heller. Här står man och låtsas vara klok, barnen börjar bli stora, och de har missfärgade tänder. Nu får en av dem dessutom rösta i EU-valet.

2 kommentarer:

Ann-Cathrin sa...

Det finns bara ett sätt att kunna påverka saker som man tycker är fel, oavsett om det gäller EU eller lokala politiska beslut, och det är att själva engagera sig och börja jobba politiskt.

Monica Årjes - KREATIV RESURS sa...

jag vet... men man kan inte hålla på med allt... har fullt sjå att hinna med vardagsbestyren. Tur att det finns de som brinner för politik.