fredag 17 juli 2009

Försenad krönika

Semestertider

Då var det dags att ha semester. Det vi alla har längtat efter i ett år. Det är då vi skall hinna med allt vi inte hinner annars, snickra klart och måla altanen, fixa veden, umgås med släkt och vänner, läsa böcker etc göra roliga saker med barnen. Förväntningarna hägrar.

Läste några tips att man skulle börja varva ner före semestern och att man skulle ha som mål att ta det riktigt lugnt första dagen på semestern. Men jag läste tipsen försent… Inför semestern har jag och kärleken tokjobbat och dragit fram ved ur skogen. Bara för att den skulle finnas hemma på gården och kapas och klyvas under semestern. Samtidigt var det studentfirande för dottern och man blev tvungen att tokstäda huset för mormor och morfar skulle komma och hälsa på. Som extra krydda på adrenalinet så jagade jag muslik i garderoben, som jag skrev om i min förra krönika. Den jakten tog säkert en vecka i anspråk bara att tvätta kläder och ta rätt på dem.

Jag gick av mitt sista nattpass inför semestern och hade fått en tid hos frissan, så jag hade inte tid att sova. När jag ändå var vaken så passade jag på att åka vidare in till Kramfors och uträtta lite ärenden som MÅSTE göras. Sonen hade börjat sin sommarskola och jag hade lovat att hämta honom så det var ingen idé att sova på eftermiddagen heller… på kvällen fick jag främmande och sedan var det omöjligt att sova…

Den natten blev det inte många timmars sömn. Kl 06 var det dags att kliva upp för att se så att sonen kom iväg till sommarskolan. Den kommer att pågå hela min semester. Så det blir nog till att masa sig upp i ottan varje morgon. Oj vad man har kul med barnen på sin semester. Och oj vad man var förberedd på att varva ner.

Läsa böcker har jag inte gjort på flera år. Jag har ju börjat se så dåligt och vägrar inse att så är fallet. Ju mindre man läser desto mindre orsak är det att åtgärda det hela.

Tänkte faktiskt i skrivandets stund ta mig tid att lägga mig i hammocken, men det är totalkaos på verandan eftersom jag påbörjat det stora målarprojektet där. Så för att komma till hammocken behöver jag kunna flyga eller städa… och städa låter inget lockande…

Städningen spar jag tills jag skall umgås med släkten. Min kusin från Dalarna med man kommer nästa vecka. Då har man klarat av den obligatoriska punkten ”Umgås med nära och kära” Men då blir det roligt, förra året när de var här skrattade vi nästan oavbrutet i tre dygn. Ja vi hade lite att ta igen på den fronten. Vi hade inte träffats på i stort sett 10 år, om man nu inte räknar med de begravningar vi besökt samtidigt under årens lopp. Det skall bli kul. Skall försöka lura med dem på Skulefestivalen också.

Nä dags att återgå till målarprojektet på verandan.

När kusinen farit hem är det nog dags att ställa sig bakom vedkapen. Bredvid ligger 40 kbm ved och väntar på att bli omhändertagen. Men den måste lagas först…

Det kommer att bli rena semestern att börja jobba igen.
.

Inga kommentarer: