måndag 11 augusti 2008

Förra veckans krönika

smartsplitter - den kvinnovänliga klyvyxan




Semestern är räddad

För en vecka sedan fick jag ett telefonsamtal:- ”Nu kan du komma och hämta veden”. Vad tror ni jag tänkte då? Jag som en vecka tidigare precis staplat klart 70 kubikmeter ved och ansåg mig vara klar med veden. Vad jag inte förutsett var att jag lämnat ca 80 timmerstockar för sågning till virke, och på dem blev det en massa ”spill” sk bakaved över. Och det var inte lite heller. Säkert en årsförbrukning. Först lejde en timmerbil som fick åka två vändor och lämna stockarna till sågen och sedan blev det en hel timmervagn med spill som transporterades tillbaka. MAMMA MIA.

SÅ nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja om från början igen. Men först måste jag låna en vedkap. SEMESTERN är räddad. Men sen har jag nog ved så jag klarar mig i 3-4 år framåt.

Jag har ju varit på jakt efter en vedklyv. Hittade en miljö och kvinnovänlig sådan på nätet. Den heter Smart-Splitter. Den fungerar som en yxa (utan handtag) som placeras på vedklabben. Sedan har man en vikt på tre kilo som man släpper ner på yxan och i ett nafs klyvs den. Har man torr björkved kan man behöva kasta ner vikten flera ggr innan den klyvs. Finns även en smalare del där man klyver tändstickorna. Perfekt anordning. Krävs ingen teknik att hantera yxan, bara ork att lyfta tre kilo. Nu är det väl ingen klyv jag rekommenderar att ha om man skall klyva en hel årsförbrukning, men den är perfekt för husbehov. Själv har jag ju all ved klyven redan och behöver bara klyva de som är lite för tjocka för pannan.

I övrigt är det virkestransporter varje vecka som fortfarande gäller. Har i skrivandets stund fått hem sju biltrailerlass med nysågat virke, har nog 2-3 lass kvar att hämta.

Att jag skulle hamna i skog/ved/trädbranchen trodde jag aldrig. Inser att jag blir tvungen att köpa en motorsåg i alla fall. Har provat ut en lättare kvinnovänlig sådan också. Jag måste väl erkänna att jag börjar känna mig som ett riktigt rejält fruntimmer.

Som omväxling på tillvaron tog jag mig i kragen och for på BilBingo igår. Det var nära flera gånger att vi vann. Sista utropet inbringade 20 000 kr. Men inte till mig. Vad skall man med pengar till? Har man otur i spel, så har man ju tur i kärlek sägs det. Så det är bara att njuta av kärleken istället för av speldjävulens lustar.

Så kvällen fick avslutas med ett glas vin i brädgården bland alla plankor i diverse dimensioner.

Och den kärleken den kärleken. Han har köpt sig en motorcykel. Så nu har man fått ännu något nytt att tänka på. Kom på mig själv när jag satt på toaletten och läste i en MC-tidning.

Tänk vad livet kan förändras på några år. Hade någon sagt till mig för några år sedan att jag skulle bo ensam på en jordbruksfastighet och börja intressera mig för motorcyklar så hade jag bara skrattat åt dem. Man kan ju verkligen undra vad som händer och sker härnäst. Inget förvånar mig längre. Det som sker det sker.

En gammal klasskompis som kontaktade mig sa att hon avundades mitt liv som var så händelserikt. Ja nog är det mycket som händer. När jag fick frågan hade jag precis tillfrisknat efter att ha haft sorkpest en månad, kommit över en bilkrock där vi var fyra bilar som var inblandade, hela huset fullt med byggdamm efter fönsterbyte i hela huset. Uppriktigs sagt tror jag inte hon velat vara i mina kläder just då.

Nä nu är det dags att rymma fältet från ved och plankor. En kvällstur på MC:n till Rotsidan hägrar härnäst.

Inga kommentarer: