torsdag 12 mars 2009

Det blev inte som vi tänkt...

Naturligtvis i mitt röriga liv så blir det aldrig som man tänkt... Kärleken och jag skulle börja fixa i ordning TV-rummet. Vi hann släpa ut ett otympligt kassaskåp som sonen nu har till försäljning på blocket. Sedan ringde telefonen. jag stod i telefonen och blickade ut genom altandörren och såg att det började se lite snett och vint ut där altandörrarna satt.

Så då blev det akutåtgärd att inse att det var alldeles för mycket snö/is på taket som tryckte ner ytterdelen av utbyggnaden... Sonen skickades upp för att skotta med snöbjörnen. Två timmar senare var han slutkörd och snöbjörnen trasig och det fanns oändligt mycket kvar...

SÅ kärleken fick komma efter jobbet nästa dag och skotta bort resten. Och det var inte det enklaste. Det var till att hacka bort varje del. Han höll på i tre timmar.

Efter det konstaterade vi att trycket lättade på dörrarna. Tack och lov. Två av fönster/dörrarna hade säkert spruckit om vi inte fixat detta nu.

Ja sånt är livet... ommöbleringen får vänta tills nästa vecka.

I övrigt har jag bestämt mig för att värdera om huset nu när jag renoverat så mycket det senaste året. Det är nämligen dags att sätta om lånet på fastigheten och då tänkte jag låna lite mera samtidigt. Så på måndag kommer mäklaren. Banken har i stort sett redan godkänt lånet, men det är bara formaliteter ang själva summan. Man kan ju låna 75 % av fastighetsvärdet. Då slipper man ju dyra topplån.

Det har som sagt hänt en hel del det här sista året som borde påverka värdet.
  • Först och främst har jag ju fått världens sjöutsikt.
  • Jag har flyttat en av gäststugorna och målat den. Den är isolerad och har el inkopplat.
  • Den andra stugan - en friggebod är också nymålad, den är inte isolerad men vi har dragit så det finns både el och nätverk ditdraget
  • Jag har bytt ut elcentralen i källaren till en modern samt installerat tre jordfelsbrytare (en invändigt, en utvändigt och en ute i ladugården)
  • Renoverat golvet i hallen
  • Totalrenoverat badrummet
  • Bytt eternittak till plåttak
  • Bytt 7 fönster
  • Byggt en altan kombinerat bro varav 24 kv inglasad. (ej klar men det mesta materialet är inhandlat)
  • Den husväggen är nymålad samt bytt ut till bredare fasadbrädor.
  • Finns brädor till att byta lock på hela huset.
  • Är på G att börja renovera hallen uppe.
  • 1 hektar skog är röjd

SÅ lite borde väl det ha stigit i värde hoppas jag. Att huset har skog med jakträtt är ju inte heller helt fel och ligger i Höga Kusten.

Inga kommentarer: