torsdag 26 mars 2009

Pensioner och efterlevandeskydd PUH

En vecka har flygit iväg... och jag vet att jag inte skrivit någon blogg. Nej jag har haft annat för mig. Jag började ju gräva i det oranga kuvertet och i och med det uppstod massor av frågetecken.



Har försökt få kontroll på alla olika pensionsavtalsförsäkringar. Jag har ju haft en massa olika jobb med olika arbetsgivare, kommunala, privata, kooperativa och statliga... så nu börjar jag misstänka att nåt har försvunnit på vägen. I vissa fall är det skrivet fribrev och i vissa fall inte. En del har efterlevandeskydd. Vissa inte.



Kom då även in på allt vad livförsäkringar heter. Har skrivit nya förmånstagarförordnanden för ett år sedan som också försvunnit någonstans i Folksams interna posthantering...



OJOJ vilken djungel. Har fyra olika grupplivsvarianter varav en kopplat till en pensionförsäkring och en kopplat till huslånet. Sen finns det försäkringar som ingår i fackavgiften samt även de som arbetsgivaren bjuder på. Jag har nu rotat fram allt och ringt runt överallt för att få nya försäkringsbevis och nya villkor. I vanliga fall med försäkringar så får man försäkringsbevis varje år, men inte när det gäller livförsäkringar.



Tro hur mycket pengar som går till spillo när någon dör. Det gäller att de som skall söka rätt på allt har fullständig koll på läget. Och hur skall de ha det när man som berörd levande inte har den kollen.



Någon sa att man bara behöver en livförsäkring, men så är inte fallet. Det är egentligen behovet som styr. Vad händer med huslånet om jag dör? Hur drabbas kvarlevande när jag dör? Speciellt om man har barn sedan tidigare och sedan även nya med en ny partner. Ev särkullbarn har rätt till sitt arv direkt medan ev gemensamma får vänta tills den andra föräldern dör. Har den kvarlevande råd att ensam bo kvar? Det här är jobbiga frågor att fundera över.



Hursomhelst, jag har nu börjat få någorlunda koll på läget och har nu iordningställt en pärm med pensions och efterlevande papper. Men det återstår lite mer forskning och kompletterande handlingar för att jag skall ha full koll. Om man nu kan få det.

Inga kommentarer: