lördag 28 mars 2009

TINGELING

Jag som nätt och jämt tittar på TV har lyckats se en hel del TV- program på sluttampen. Ett av programmen blev naturligtvis finalen i Melodifestivalen. Trots de sämsta tittarsiffrorna på tio år så hamnade jag där. Förr om åren när det inte var en sådan utdragen process på den här tävlingen kändes det mer självklart att se melodifestivalen än vad det gör nu. Kanske kan det vara en bidragande orsak till de sjunkande tittarsiffrorna.

Det var väl en lite udda tillställning måste man väl säga, med blandad kompott. Och det var ju faktiskt många låtar som kändes ovanligt bra tycker jag. Så inte var det konstigt att det blev så spridda skurar av tolvpoängarna från den svenska juryn.

Sen måste jag nog säga att programledaren kändes lite ”för mycket” Stand-Up komedi i all ära, men det kändes som om det var på fel plats på fel tidpunkt och det kändes lite för hysteriskt. Men enligt Aftonbladets undersökning vill 41% av tittarna se henne igen medan 29% vill byta ut henne. Vad övriga 30% svarade förtäljde inte historien.

Att den fula ankungen blev så folk och även jurykär med ”Snälla snälla snälla” det var riktigt häftigt, och det är säkert henne alla minns som vinnare när vi blickar tillbaka på årets melodifestival.



Och slutligen skrällen och tvärvändningen när svenska folket gav 144 poäng till den uppoppade operalåten. Opera är mäktigt. Efter det här kanske fler människor vill gå och lyssna på opera. Det blir spännande och se vad övriga Europa tycker om den. Malenas egen kommentar var att nu kommer det att komma fler människor på kyrkokonsärer.



Lite funderingar fick man när den grekiska låten framfördes. Jag har inga problem med olika kulturer men det känns lite konstigt om vi skulle fått ett svenskt bidrag som sjöngs på grekiska. Är jag gammaldags i mina tankebanor så säg?

En av de lite väl vågade inslagen var nog satiren om Ryssland - Tingeling. Jag kan faktiskt förstå Ryska ambassadens reaktioner att det kändes ”stötande”. Alla har ju inte samma humor. Och alla vill inte bli förlöjligade. Men ett gott skratt blev det nog i framför en del TV-apparater.



Jag måste berätta om när jag var på kibbutz i Israel och en av filmkvällarna de hade skulle det visas en svensk film. Vi var en hel grupp svenskar som jobbade som volontärer så vi satt naturligtvis på första parkett. Filmen började och ganska snart insåg vi att vi skämdes att vara svenskar. På filmduken visades en hög halvnakna kvinnor i militärkläder. De satt på golvet och fläkte ut sig. På golvet for det runt en radiostyrd kanon – med formen – ja ni förstår vad. Den åkte runt och försökte ”hitta rätt”. Snacka om att vi skämdes. Det var bilden av oss svenskar de fick där på kibbutzen. Så jag känner med ryssarna som såg på melodifestivalen.

Ja det svenska temat fanns även med på ett hörn. För den som är intresserad finns snabba instruktioner på Aftonbladets hemsida -. Rubriken är ”Rumpskola med Alkazars- stjärnan Linas knip-knep” För er som vill slippa, håll er till Expressens hemsida. Där var det mera rumsrena rubriker.

Ja hörrni, hur tror ni det kommer att gå för det svenska bidraget? Aftonbladets krönikör skrev följande som svar: ... ”Att försöka förutspå vad som kan lyckas på planeten Eurovision är lika poänglöst som rysk roulette. Ingen vet”

Inga kommentarer: