torsdag 30 april 2009

Sanden var för sandig

En av mina vänner skall åka utomlands och ville att jag skulle följa med. Jag avböjde men ångrar mig. Det hade nog varit välbehövligt. De hade fått tag i en billig sista minutenresa till Grekland. Skulle gått och väl ha kunnat unna mig det.

Förra veckan hade jag bokat tid på banken får lite rådgivning. Passade då på att tömma en kakburk med småpengar. Gissa hur mycket det var? 3000 kr. Jag blev något chockad. Det hade tagit tre år att fylla den. Tänkte då att jag skulle börja spara till en utlandsresa den dagen jag fyller 50 år. Men borde åkt nu… Tänk er sol, värme, vin och sång.

Som ung for jag ofta utomlands. Alla sparpengar gick till resor. Så man har hunnit med en del på den fronten. Tågluffningar och båtluffningarna var nog de man minns mest. En hel månad var man ute på turné och såg Europa. Har även jobbat både i Israel och i Libanon. Det var också en stor erfarenhet. Att jobba innebär att man får uppleva landets kultur och vardag.

Sedan barnen föddes hann vår familj med tre utlandssemestrar. Det var lite mer ordnade förhållande med aktiviteter för barnen och så. Sista resan var till Bulgarien. Då valde vi för första gången ”All inklusive”. Det var också en annorlunda upplevelse. Att gå runt och äta lite varstans. Inget bråk om barnen inte tyckte om. Då kunde man bara vandra vidare. Att dricka vin hur som helst, äta glass och kakor hur som helst. Kändes konstigt att bara gå och plocka på sig. På den resan skulle det ingå en hel del aktiviteter för barnen. Men när vi väl skulle utnyttja den delen insåg vi att det helt och hållet var falsk marknadsföring. Vi klagade förstårs. Jag är inte en sådan som i vanliga fall brukar klaga men tyckte det var befogat. Det var ju en av anledningarna varför vi valde det alternativet. Hur som helst, när vi kom hem så gjorde vi en skrivelse till resebolaget och fick några tusen tillbaka.

Att vara reseledare kan inte vara det enklaste. De får utstå mycket klagomål om allt och inget. Ibland har man hört så mycket gnäll från svenskar så man inte trott att det varit sant. Åker man utomlands måste man ju faktiskt vara beredd på att maten inte är svensk, att solen är varm och att man kanske inte kan prata svenska för att göra sig förstådd.

Läste nyss en tio i topp lista i ämnet. Jag tänkte att ni skulle få ta del av den:

”Stranden var för sandig.”
”Sola topless på stranden borde förbjudas. Vår semester blev förstörd eftersom min man tillbringade hela dagarna med att glo på andra kvinnor.”
”Ingen hade sagt att det finns fiskar i havet. Barnen blev förbluffade.”
”Min pojkvän och jag bokade ett rum med två sängar men blev placerade i ett rum med dubbelsäng. Vi håller nu er ansvariga för att jag är gravid. Detta hade aldrig hänt om vi fått det rum vi bokat.”
”Jag jämförde storleken på vår enrumslägenhet med våra vänners trerumslägenhet och fann att vår var märkbart mindre.”
”Sanden på broschyrbilderna var inte alls som i verkligheten. I er broschyr är sanden gul, men den var i själva verket vit.”
”Vi var tvungna att köa utomhus utan luftkonditionering.”
”De lokala butiksägarna är lata som håller stängt på eftermiddagen. Jag behöver ofta köpa saker under siestan – den borde förbjudas.”
”Det tog oss nio timmar att flyga hem från Jamaica till England men för amerikanarna tog det bara fyra timmar
Ja vad säger man? Jo att nästa gång skall de stanna hemma i Sverige och besöka Kramfors och gå fram och tillbaka i ”Kurridoren”. Lämplig sysselsättning tycker jag.

Inga kommentarer: