söndag 16 mars 2008

Dagens ros till Clarie


Idag har jag haft en middagsgäst här. Min vän Clarie. Hon har betytt väldigt mycket för mig under de senaste åren. Mer än jag själv förstått faktiskt. Sonen fick mig att förstå det. När jag insåg det för fem år sedan så tänkte jag skicka in "dagens ros" till henne. När jag väl började skriva så blev det ett långt brev - se nedan. Jag skickade det till Tidningen Ångermanland... Se brevet som följer. Tre veckor senare blev vi kontaktade av en journalist som ville göra ett kompisreportage.


Hejsan släkt och vänner

Tänkte skicka en dagens ros till Clarie Sundin i Salteå. Men det blev för långt och jag tänkte, att kanske kan man få uppmärksamma henne ändå?? Hon är nog inte så villig att hamna i tidningen - men hon anpassar sig till det mesta - så jag tycker det är värt ett försök.
Hennes telenr: xxxxx Mitt telenr: xxxxxx ifall ni skulle vilja göra ett reportage... har ni inte tid så går det bra att använda nedanstående text.


Jag fick helt plötsligt lust att skriva några rader om min nyfunna vän, som jag skulle vilja uppmärksamma för omvärlden. En dagens ros - varje dag är hon värd.

Här om dagen frågade min 10-årige son mig om Clarie är min bästa kompis. Jag tänkte efter en stund och svarade : - JA just nu är hon det.

Vem är Clarie undrar ni då? Jo en helt underbar kvinna på 83 år som bor i byn Salteå. Själv är jag 40 år. Det var just i detta ögonblick, när jag fick frågan som jag tänkte på att det är så stor ålderskillnad emellan oss. Jag hade inte funderat så mycket på det tidigare. Hon är väldigt ungdomlig och alltid väldigt pigg och allert. I övrigt är vi nog också väldigt likasinnade. Samma humor och så. Dessutom är hon så klok och omtänksam.

Jag tror aldrig att jag nånsin träffat någon så positiv och förnöjd människa. "Hos henne är ingenting omöjligt"


Som pricken över i:et" dyker hon upp titt som tätt med några nybakade bullpåsar, vilket blir en fröjd för speciellt barnen. Mulliga jag ser nog till att förse mig också.

Det kom sig så att vi det senaste halvåret började med en studiecirkel där vi dokumenterar byns historia. Hennes otroligt brinnande intresse för detta, gjorde att även jag som aldrig varit historieintresserad fick "blodad tand". På den vägen är det. Så så fort det blir tid över i denna stressade vardag, så ser jag till att åka till henne. Det är en fröjd att vara tillsammans med henne. När vi inte pysslar med historia så försöker jag få henne att använda sin nya dator - vilket hon inte är helt främmande för. Salteås dokumenterade historia hamnar ju nämligen på en hemsida på internet.

Clarie -

Tack för att du i vått och torrt alltid har din dörr öppen för mig // Monica Årjes

---------------------------------------------------------------------------------------------

Vill ni läsa resultatet, dvs tidningsartikeln som blev så klicka här >>


Inga kommentarer: