måndag 31 mars 2008

Det svenska dasset - Inte bara en skitsak




På tal om den nya tandemtoaletten så påmindes jag om en krönika jag skrev om utedassens betydelse.

När man skriver krönikor ser man ibland världen med andra ögon. Man suger åt sig ämnen att skriva om. En natt när jag jobbade så hittade jag en bok som handlade om utedassens betydelse. Naturligtvis blev jag tvungen att titta närmare i boken.

Författaren av boken (Kalle Bäck) hade besökt åtskilliga hembygdsgårdar. Dottern hade varit med vid många av besöken. För henne blev utedassen det mest intressanta studieobjekten. Hon ställde den befogade frågan: "Varför har dassen flera hål?"

Författaren fick huvudbry och följdfrågorna kom som ett brev på posten. Gick man tillsammans på dass förr? I så fall med vilka och hur många? Vad talade man om? Författaren forskade i ämnet och visade på hur dasset var platsen för det förtroliga samtalet. Alla hade sina förtroliga ärenden. Äkta makar dryftade viktiga beslut och löste motsättningar, föräldrar och barn talade om ansvar och vikten av att sköta sig och ungdomar diskuterade det motsatta könet och framtidsplanerna.

Ja, när man tänker efter så måste man ju hålla med om att det var bättre förr. Jag som är så sällskapssjuk skulle inte alls ha något emot en social stund på dasset med några nära och kära.
Skulle man även kunna lösa några världsliga problem samtidigt så vore det ju ännu bättre.
En helig plats med flera "toaletthål" - utan mobiltelefoner, datorer och TV-apparater. Det måste vara framtidens affärsidé för husbyggare. Eller istället för att träffa en partner på nätet skulle man kunna träffa en på den stora gemensamma toaletten på Hotell Höga Kusten i f.d. stora konferensrummet.

Vi kvinnor har väl anammat denna sociala inrättning. Visst har man väl mer än en gång i sin ungdom lurat med sig tjejkompisen att "pudra näsan" när man varit på ute på en danstillställning för att få lite goda råd om kvällens kap.

När vi ändå är inne på detta ämne skall jag passa på att berätta en sann toaletthistoria. Det kom sig så att en far och son arbetade på samma arbetsplats. Fadern hade fått ett klagomål av arbetsgivaren som rörde de yngre anställda, speciellt sonen. Problemet var att sonen ofta gick på toaletten, och toalettbesöken tog väldigt lång tid. Tydligen gick det väldigt mycket papper också. Den arma fadern hade samma åsikt och skämdes över sonens agerande. Så en vacker dag när det tryckte på, skulle fadern demonstrera för de yngre anställda hur ett toalettbesök skulle gå till, och hur lång tid det skulle ta, och hur mycket papper som behövdes. Så med öppen dörr skedde hela proceduren medan sonen fick sköta tidtagningen.

Förståeligt nog så jobbade de inte så länge på samma arbetsplats. För mig som bara hört historien, men känner de berörda, så kan jag ju faktiskt förstå att sonen gick på toaletten ofta. Det var nog bäddat för magbesvär att jobba på samma arbetsplats som denna fader.

Själv minns jag min första praktikplats som undersköterskeelev på Centrallasarettet i Västerås. Jag var då sexton år och väldigt tafatt och blyg. Det var en tant som larmade på hjälp och jag gick dit. När hon sa vad hon ville ha för hjälp såg jag ut som ett levande frågetecken. Hon ville nämligen gå på klo.

Visste ni att i Nora finns Sveriges vackraste utedass? Det ligger vid Utviks gamla skola. Hit kanske vi borde bjuda in alla som har konflikter att lösa. Eller bara för att uppleva något nytt. Rena turistattraktionen. Åka till Höga Kusten och gå på Sveriges vackraste utedass. Vad tror ni folk skulle vara beredda att betala för det? En hel del tror jag faktiskt. Att det sedan ligger längs en bevarad del av Norrstigen gör ju även sitt till, i en eventuell prissättning.

Inga kommentarer: