fredag 16 maj 2008

Dags att utrota machokulturens sista utpost – Grillen

Jag har inspirerats av en krigsförklaring ur boken ”Kvinnor vid grillen”. Där uppmanas vi kvinnor att tvätta bort den största och sista skamfläcken på jämlikhetskartan. Vadå? Jo machokulturens sista utpost – grillen. Och gissa om vi då är på minerad mark.

Jag har som många andra kvinnor lyckats undvika grillen i hela mitt liv. Och vad beror det på? Respekt för eld kanske? Jag som levt ensam och vedeldat i två år borde väl kunna grilla. Hur svårt kan det va? Att sitta bredvid grillen med en öl i handen och se på när det sakta men säkert börjar glöda. Vända på några köttbitar som någon annan marinerat. Denna någon annan har dessutom fixat klyftpotatis, gjort en smarrig sallad, flera olika såser, vitlöksbröd och en underbar efterätt.

Så en dag hände det utan att jag ens reflekterade över det. Mannen med stor M skulle komma, vi skulle grilla, dvs han skulle sköta grillningen. Men denna man har en viss förmåga att inte passa tider och sonens och min hunger tog överhand. Monica attackerade grillen.

Hämtade briketterna, öste på lite tändvätska. Lät det stå och dra en kvart. På med den elektriska braständaren. Petade den under högen med briketter. Sakta men säkert började det glöda och då tog jag bort braständaren. Efter ca 20 min hade briketterna blivit askgrå. Då lade jag på de marinerade köttbitarna. Samtidigt hade jag kastat in klyftpotatisen i ugnen. Köttet grillades ca 10 min/sida. Och det blev perfekt. Då kom mannen och vi åt tillsammans. Och ovanligt nog var han överlycklig att slippa grillningen. (I gengäld slapp jag matlagningen en vecka senare)

Min favoritmarinad gör jag enligt följande:

Krydda med salt, grillkrydda, rosmarin, pressad vitlök, senap och soja.

Låt ligga och dra flera timmar innan själva grillningen.

Regntips:

Strunta i grillen - Lägg allt i en stekpåse istället och stoppa i ugnen ca en timme. Då kan jag lova att ni aldrig misslyckas och köttet blir SÅ mört.

Upp till kamp nu brudar. Nu ska vi sopa rent bland alla fördomsfulla grillare. Ingen kommer att gå säker denna sommar. Välkomna in i männens värld, som de så länge lyckats hålla för sig själva. Som det står i boken: ”Det finns bara en sak att tillägga - Det är över nu grabbar...”

Nu kan vi hantera eldrisken och placera och ta bort köttet från grillen alldeles själva. Är vi inte duktiga? De dagar ni ansåg att vi kvinnor haft matlagningsfria är över…

Ni kan nu gå in och skala och klyfta potatis, skära och hacka grönsaker till salladen, blanda en exotisk salladsdressing, göra två olika slags såser, och ugnsbakat vitlöksbröd. Duka fint med servetter. Servera sedan en god drink till er kära som precis är i färd med att placera det marinerade köttet på grillen. Fem-tio minuter senare vill hon ha påfyllning i glaset innan hon gör den stora bragden att vända köttbitarna. Sedan lägger hon upp de färdiggrillade köttbitarna på ett serveringsfat som ni naturligtvis gett henne. Hon tar fatet och går och sätter sig vid det dukade bordet och njuter av maten och den matlagningsfria dagen.

Naturligtvis slipper hon disken också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men snälla Monika!! Skojar du?? Klart som f* att vi tjejjer grillar så fort vi har chansen...iaf jag.. :) Å eldar vilt gör jag oxå... Detta med grillandet är kul... vi försöker göra så "självskötande" tillbehör som möjligt för att kunna umgås vid det glödande kolet... fast... när det är minusgrader får darlingen grilla i fred ;)