måndag 26 maj 2008

Vad är det som får mig att må bra utan att det är kopplat till prestation?

Vad har du upplevt idag, smått som stort, som får dig att må bra?

Själv har jag varit hos min coach idag. Härliga reflekterande samtal. Vi kom in på det här med självförtroende och självkänsla. Självförtroende har i regel med prestationer att göra. Man får bekräftelse från andra. Självkänsla är mer hur man bekräftar sig själv.

Vad är det som får mig att må bra utan att det är kopplat till prestation?
Många ggr tar vi allt så förgivet. Vi tänker inte så mycket på det.
De som är sjuka länge sätter iregel värde mer på de små sakerna som förgyller tillvaron.

Kan du räkna upp tre saker som du sett, varit med om idag som berört dig så du känner att du blev glad?

Mina upplevelser idag på den fronten var att jag kände mig varm om hjärtat när jag träffat min coach,

På hemväg såg jag en otroligt söt trädgårdsdekoration som fick mig att skratta. En liten hund som stoppat huvudet i jorden och man såg bara svansen och bakdelen/benen. Den var SÅ söt. Och jag som inte ens gillar hundar.

När jag kom hem satt katten och väntade på mig, rullade framför bron och önskade mig välkommen hem. Han ville att jag skulle klia honom på magen. En katt är verkligen en trogen vän. Mysigt att ha någon som ALLTID finns hemma och väntar.

Hann knappt innanför dörren förrän telefonen ringde. Det var en dam från en Luleåbygd som höll på med ett inflyttningsprojekt där. Hon hade i flera sammanhang hört talas om mitt namn. Så hon var bara tvungen att ringa och prata med mig. De höll också på att marknadsföra sin bygd och ville ha smakprov på vår CD-skiva vi tagit fram här i Nora. - Ett inspirerande samtal.

Sedan fick jag vara med och glädjas åt sonens sommarjobb. Han skall få ha IT-relaterade arbetsuppgifter på Nordviksskolan i tre veckor i sommar. Och tjäna 3000 kr. Vilken lycka.

Det firade vi med att stapla ved i en timme. Sånt kan man känna tillfredställelse av också - men fusk. Det räknas som prestation.

Nu har han fått den heliga uppgiften att formatera om min bärbara dator. Själv lånar jag hans just nu...

Jag känner mig lite stolt att jag klarat av att följa dieten idag också. Men måste erkänna att jag känner mig sugen på nåt extra just nu.

Inga kommentarer: