torsdag 18 september 2008

Deltagare till motorsågskurs efterlyses omgående!

Då var det konstaterat – Det sitter i generna! Jaha, vad är det vi pratar om? Jo för två veckar sedan skrev jag om mina problem med toalettsitsar som jag funderade över vad det berodde på. Nu har jag fått det bekräftat. Min söta far kom hastigt och lustigt på besök. Lika hastigt och lustigt besökte han stället där det hände. Sitsen lossnade och han for nästan av toalettstolen.

Min far och jag har nog för bråttom, när vi gör en sak, så är vi redan på väg till nästa projekt. Så det vi håller på med tappar fokus. I detta fall följer toalettsitsen med av bara farten.
Nu kan jag äntligen sova tryggt om nätterna och skylla dessa problem på genetiska anlag.

Vad är jag på väg just nu då? På språng mot skogen. Har nämligen anmält mig till att ta körkort på motorsåg. Motorsågen har jag inte köpt än, men den är utprovad och färdigprutad på ”Petterssons Järnaffär i Ullånger”. Igår inköptes motorsågsbyxor, stövlar, handskar och tillhörande trädkrok med handtag. Allt går i svart och orange. Så nu måste jag även införskaffa ett matchande läppstift.

Men det är ett litet problem. Studieförbundet Vuxenskolan i Kramfors som skall hålla i kursen har inte fått så många anmälda deltagare ännu. Så nu kan ni väl ta er i kragen och motorsåga lite med mig. Tro inte att du som använt motorsåg de senaste 20 åren gör rätt. I den tidigare kursen visade det sig att de som trodde sig kunna lärde sig en bättre teknik så de upplevde att motorsågen lättade till halva vikten.

Ring och anmäl er nu. Kursstart 23/9. Vi kommer att ha SÅ kul. Ni kan ju tänka er själva. En rund, klumpig och glad hemmansägarinna som inte begriper ett dyft, som nätt och jämt vet hur en motorsåg ser ut. Bara clownklädseln med neonorange läppstift. Det måste vara värt kursavgiften. Är du skogsägare kan du ju dessutom dra av den i deklarationen. Tro om avdrag för läppstiftet går igenom?

I väntan på kursen är det bara målning, målning och åter målning på schemat. Helt plötsligt fick jag bygglov på min altan och ByggNissarna attackerade… Så nu är det full rulle. KärleksNissen har huvudansvar för husfasaden (och mig förstårs) Vi måste byta ut en del av panelen samt byta den smala ribben till bredare lock. Och allt måste målas.

Det har hänt en hel del på Åjs-gården i Salteå det senaste året. Så mycket att man naturligtvis kan börja undra hur jag har råd. I ett sammanhang där frågan kom på tal. Så sa jag med glimten i ögat till damerna: ”Om ni visste vad pengar man får över när karl´n flyttar” i andra andemeningen sa jag ”Ja och ni vet ju förstårs inte vad jag sysslar med om nätterna”

En yngre man som satt i sällskapet berättade om en av vännerna som funderade på att flytta ihop med en dam. Då hade de sagt till honom ”Du har väl räknat på det?”

Man kanske måste ta in en offert för att se om man har råd. Vissa anlag kan ju vara inbesparande, så det måste naturligtvis finnas med i handlingarna.

Själv skall jag bygga upp alla mina pengar, vara fattig och leva på kärlek på den inglasade altanen och njuta av den vackra utsikten.

Ett nybyggt utedass utan sits kanske de sista pengarna räcker till också – om jag har tur. Det får bli ett ambulerande utedass på hjul så jag slipper söka bygglov.

Inga kommentarer: