lördag 6 september 2008

Ännu en dassig krönika...

Jag har problem med toalettsitsar eller rättare sagt, troligtvis bara med min egen toalettsits. Sedan vi renoverade min toalett/badrum så är det något konstigt som hänt. Har sedan ett halvår tillbaka förbrukat två toalettsitsar och är inne på tredje toalettsitsen nu, och den vill gärna också ”hoppa ur led”. Nu är toalettbesök ett tabuämne som man kanske inte skall prata högt om. Men nu kan jag inte låta bli. Har ju rasat i golvet en gång när det hände. Det är ju livsfarligt. Är det så att det bara är jag som vågar erkänna att detta är ett problem? Eller är det så att bara jag i hela världen har detta problem?

Men jag hade inga problem före renoveringen. Hmm??!! Beror det på att jag sitter längre på toaletten nu när det blivit hemtrevligare där inne? Måste ju i sammanhanget säga att det är klart det finaste rummet i hela huset numera.

Eller har jag ändrat toaletteknik? Hur skall man egentligen bete sig? Har mina föräldrar glömt lära mig hur ett toalettbesök skall gå till? Nä det här problemet har kommit på äldre dar. Tro om det har någon koppling till den försämrade synen? Eller vikten och ovigheten? Eller allt vedbestyr jag haft? Nä det är inte möjligt. Har ju gått bra på den gamla toaletten och även andras toaletter. Eller är det så att man känner sig mer avslappnad på sin egen toalett så man tappar kontrollen och bara ”glider med”?

Vad kan det annars vara? Stress? Så bråttom att få upp byxorna att toalettsitsen följer med av bara farten. Okoncentration. Brist på medveten närvaro?

Den drar sig alltid åt vänster… åt golvsidan. Hmm? Ja har man inte problem så är det bara att skaffa sig nya. Men jag skulle föredra mer normala problem. Det här känns varken normalt eller rumsrent. Ja vad är egentligen ett normalt problem? Detta måste hur som helst analyseras vidare. Funderar på att lägga en gästbok med viktiga frågeställningar, där gästerna helt anonymt får svara på några frågor. Både före de sätter sig, under tiden de sitter där, och efteråt…

Sitter du bekvämt och stabilt?
Hur känns det efter själva torkningen?
Allt under kontroll efter att byxorna sitter på plats?
Kan du tänka dig använda denna toalett/sits igen?

Hur många positiva besökare måste man ha innan man själv måste söka hjälp för sina toalettbesvär? Och var skall man söka hjälpen? Inte hos läkare i alla fall. Då blir man inspärrad. Någon risk att man får sjukpenning finns det väl knappast heller.

Dagisfröknar kan nog bota sånt här? Eller en VVS- montör som konstaterar att min nyinköpta toalettsits inte har samma EU-standard som svenska toalettsitsar. Kan det vara så enkelt? Men om det bara händer mig? Rent statistiskt sett så borde ju problemet hända mig oftare än mina gäster eftersom jag använder toaletten oftare.

Vi får nog blanda in Statistiska Centralbyrån i denna undersökning, då får alla som svarar på enkäten en Trisslott för besväret. Men den skall naturligtvis skrapas sittande på en toalett med byxorna neddragna. Om man är byx/tros/kallsonglös eller bär kilt eller kjol får man en tialott som bonus. Eller en ny enkät. Toalettställningen ändras ju beroende på klädsel eller ickeklädsel. Har man kjol/kilt så krävs det en speciell teknik så att den inte hamnar i toalettstolen. Är man byxlös så kan man ju dessutom ”skävla mera” och då borde man rimligtvis få bättre balans.

Jag lovar dig att varken du eller jag kommer att ta nästa toalettbesök förgivet. Det kommer troligtvis kännas krångligare än någonsin. Det kanske blir riktigt underhållande. Bjud med hela familjen, gästerna och grannarna och gör toalettbesöket med öppen dörr. Går allt bra så får du säkert en rungande applåd samtidigt som publiken gör vågen = Risk för blöt rumpa.

Inga kommentarer: