lördag 14 februari 2009

Krönika - Kvinnans hjärna

Idag fick jag ett sådant där skämtmail. Det handlade om kvinnans hjärna. Det var en komplicerad ritning som visade hundra olika situationer. Överallt fanns små blåa kulor. Varje kula skulle motsvara en tanke på något som skall göras eller ett beslut som skall tas eller ett problem som skall lösas.

Ja nog är det mycket blå kulor som rör sig där uppe. Ibland känns det som om det är lite väl mycket att tänka på.

För att sortera mina tankar för tillfället har jag skrivit ner allt som jag borde göra och sådant jag undviker att göra eller skjuter på. Listan blev lång. Kändes dock bra att få ner det på pränt istället för att kulorna skall snurra runt, runt i huvudet…

Sen var det bara att ta tag i det mest akuta. Fylla källaren med ved. Det var sannerligen i sista minuten. Det går mycket ved nu när det är kallt. Tack och lov fick jag hjälp av älsklingen.
En av mina blå kulor har varit förutsägande och sett till att vi har staplat en halv årsförbrukning precis utanför källarintaget. Smidigt. Min söte far byggde en ramp att sätta vid inkastet så det bara är att kasta på veden och den rasar ner i källaren. Jag kastade och älsklingen staplade den i källaren.

”Att göra listan” blev som sagt väldigt lång. Om du skulle göra en lista på fem saker utöver de vanliga måstena. Vad skulle det stå på din?

Det här hamnar på min imorgon:
- Göra momsredovisningen samt bokslut i företaget
- Städa bort julen på övervåningen (bottenvåningen precis klar)
- Ringa Folksam angående några försäkringar
- Ta en promenad och hälsa på granntanten Clarie, som är nyhemkommen från USA
- Bjuda hem min vän Kicki och hennes dotter nästa helg.

Det finns mycket praktiska blå kulor att ta tag i när man har en jordbruksfastighet. En tung sådan för tillfället är att se till att få hem all ved som ligger oåtkomligt i skogen. Den behöver dras hem med skoter. Tro om det finns någon skoterklubb som har tråkigt om helgerna framöver. Isåfall är ni välkomna och dra hem några träd åt en stackars överarbetad kvinna. Medtag spännband eller timmerkälke. (bör tilläggas att det är småträd)

Det gäller att hitta balansen i allt som skall göras. Försöker enligt min coach råd dela upp det i följande fyra hörnpelare. Meningsfull sysselsättning – Fritid – Hälsa – Relationer. Sen kan man ju undra vad meningsfull sysselsättning är egentligen…

Som sagt vi kvinnor har många bollar i luften samtidigt… eller just ja på ritningen var det blåa kulor.

Skämtmailet slutade med följande kommentar: ”Männen har det minsann mycket lättare… de har bara två kulor och de sitter inte ens i huvudet”

Inga kommentarer: