torsdag 21 februari 2008

Det går ej att leva utan bil



Igår fick jag fullkomligt spunk, det höll verkligen på att rinna över.

Lämnade som sagt in bilen för reparation av krockskadorna. Jag kommer troligtvis att vara utan bil i ca 2 veckor. Förra veckan hade jag den också på bilverkstad.

Att bo på landet utan bil är fullkomligt omöjligt. Nu har jag haft förmånen att få låna en av grannarnas bil, men den har en dörr som hakar upp sig emellanåt och då går den ej att rucka. Den står kvar i "öppetläge". Om man nu är fokuserad på att inte öppna dörren helt på vid gavel. Då är det inga problem.

Men jag som går i helt andra tankar hela tiden, öppnar naturligtvis dörren utan att tänka. Så vid upprepade tillfällen har jag nu hamnat i situationer där jag inte kan köra iväg pga att dörren fastnat på vid gavel. Varje gång måste jag lura hit kärleken för att sätta dörren i rätt läge. Han tror säkert att jag gör det med vilje för att få hit honom.

Som sagt, igår hände det igen... när jag skulle hämta sonen och samtidigt åka och handla. Det var droppen.

Jag grabbade luren - ringde upp försäkringsbolaget och sa utan att andas: "DETHÄRGÅRINTE - JAGBORPÅLANDET- JAGHARBARNSSOMSKALLSKJUTSAS - JAGHARETTJOBBATTÅKATILL - ETTFÖRETAGATTSKÖTA - MÖTENHANDLINGAR ETC"

Vad hände? Jo jag fick en hyrbil som nu står på gården. Gud vad skönt. Att slippa vara beroende av andra människor hela tiden och dessutom att få känna sig säker på att kunna åka dit man ska utan krångel.

Nu betalar ju inte försäkringsbolaget hela kostnaden. Jag får betala 1/3 del av km-kostnaden själv. Dvs ca 6 kr/mil, samt bensinen förstårs. Så jag kommer naturligtvis inte att använda bilen i onödan. MEN bara känslan att det står en bil på gården ger en otrolig trygghet.

1 kommentar:

Anonym sa...

haha, bilberoende mamma ^^