onsdag 13 februari 2008

Lär dig motstå frestelser

Denna ständiga kamp mot frestelser - kakor, bullar, godis...
Jag har bla provat en karaktärskurs på internet.

Den är mycket intressant. Den vänder sig till oss, som inte kan gå förbi en godisskål utan att ta en näve, frossar i kakor när ingen ser, tröstäter när vi är arga, trötta, glada, stressade eller ledsna (dvs. alltid). Kursen började med att vi under två dygn skulle dokumentera alla dessa "farliga situationer" när vi känner dragning eller lockelse till godsaker. Man skulle även försöka notera känslan och tanken i vart och ett av dessa impulsögonblick.

Ett exempel så ni förstår. Det ligger en kanelbulle alldeles ensam i en påse i skafferiet som bara väntar på att bli uppäten. När jag drack eftermiddagskaffet så blev jag bara tvungen att "moffa" i mig den eftersom jag hade sådant otroligt sötsaksbehov. Dessutom vore det ju vara synd om den skulle bli gammal så jag blev tvungen att kasta den. Åt bullen i två tuggor och fick världens ångest. Den var inte ens god och jag som skulle sluta äta fikabröd.

En hel lista med sådana här farliga situationer blev det.

Efter att ha kartlagt alla dessa farliga situationer var det i nästa steg dags att försöka
leda in hjärnan på nya tankebanor, så att inte handen automatiskt hamnar i godisskålen. Detta genom att agera filmregissör. Man skulle skapa mentala filmsekvenser med sig själv som huvudperson. Så i mitt inre ska jag nu försöka skapa en film av varje "farlig situation". Jag skall göra mig själv handlingskraftig i filmen. Vad gör jag för att undvika dessa situationer, vad gör jag istället? Vad tänker jag?

Om vi återgår till exemplet med kanelbullen ovan. Då ser min film ut enligt följande:
Jag dricker mitt eftermiddagskaffe, öppnar skafferiet. Där ligger en bulle. Den måste vara torr och gammal. Slänger den i komposthinken. Tar ett smörgåsrån med ett tunt lager leverpastej och massor av gurka. Efteråt tar jag en stärkande promenad med mina gångstavar. När jag kommer hem dricker jag ett glas vatten och äter ett äpple. Känner mig pigg och energisk, så jag passar på att bädda rent i alla sängar och städa sovrummet.

Så gott folk - Omprogrammera hjärnan mera och agera filmregissör. Det kan ge livet en ny innebörd. Använd fantasin så kanske livet blir lite roligare på kuppen. Stoppa in lite spänning, humor, romantik och erotik och jag lovar att de torra bullarna i skafferiet blir bortglömda.

1 kommentar:

LindaBinda sa...

Alla skullke g� � �ta p� kina restaurangen, s� jag gick hem och gjorde egen mat :)