söndag 24 februari 2008

Flytande Blått - Vinrankan


EFTERLYSNING
Du som ringde mig och skulle flytta ifrån Kramfors. Ring mig igen... Jag har tappat bort ditt telefonnummer... (skrivet mars - 2009)
Denna tallrik ingår i en servis som heter ”Blå vinranka” (Flytande Blått) som skapades av Arthur Percy 1938.

Gefle Porslinsfabrik grundades 1910 och redan 1979 lades tillverkningen ned. Den konstnärliga blomstringsperioden inleddes 1932 när Arthur Percy knöts till fabriken som konstnärlig ledare.

Arthur Percy var konstnär och hade studerat för Matisse i Paris. ”Vinrankan” tillverkades förutom i blått även i rött och svart. Speciellt den blå ”Vinrankan” blev en stor försäljningssuccé och tillverkades fram till 1969.

Sedan tjugio år tillbaka samlar jag på denna servis. Jag vet att jag inte har alla delar, så är det något ni har i gömmorna som ni vill bli av med - Kontakta Mig!!!

Kanske sitter ni inne med informationen vilka delar som ingår i servisen över huvudtaget. Det skulle jag gärna vilja veta.

2 kommentarer:

ANNA-LYS sa...

Ska hålla korpgluggarna öppna här nere, finner jag någon blå vinranka på porslin, tar jag det med mig upp :-D

ANNA-LYS sa...

Hej igen,
Tack för ditt mail. Jag bor i Halmstad, vi känner inte varandra (ännu), jag har aldrig varit i dina trakter men är på väg dit :-D
Springer allt som oftast på auktioner och loppisar, så jag tänkte att varför inte kolla här nere åt dig.

Det går bra att skriva på svenska i min blogg :-)

Hör av mig till Dig via annan kanal om jag ser "vinrankan".

(vi är allt grannar här i rymden)