tisdag 19 februari 2008

Mina Krönikor


Nu har jag ÄNTLIGEN uppdaterat min "krönikesida". Så välkommen att läsa ni som har tråkigt. Ett och annat leende kan det nog framkalla. Om ni har samma humor som mig vill säga.

Jag har skrivit krönikor i tidningen Nord Sverige, varannan vecka sedan 2004.
I samband med att den första publicerades så gjordes följande presentation om mig:

Så har vi glädjen att välkomna en sprillans ny krönikör i Nord-Sverige. Monica Årjes i Norabygden närmare bestämt. Gladlynt och impulsiv hembygdspatriot med tusen järn i elden.
Här följer en liten presentation av krönikören som kommer att hålla oss ájour med vad som händer i just Norabygden

Monica är född i Dalarna, uppvuxen i Västmanland och har bott i Stockholm flera omgångar.

Kramforsbo sedan 14 år tillbaka varav 12 i Salteå. Innan det blev dags att skaffa familj lockade fjärran länder, däribland Israel med jobb på kibbutz.

På Sandöskolans Ulandsutbildning träffade hon sitt livs stora kärlek!

-Meningen var att vi skulle åka utomlands att arbeta tillsammans men "ödets vindar" gjorde att vi hamnade i Salteå, Höga Kusten minns hon förtjust.
I familjen ingår numera Linda 14 och Tobias 11 år samt inte att förglömma "mammas lilla gubbe" -katten Fritte.

Monica har gått vårdlinjen, är undersköterska i botten. Hon var stor datamotståndare, men när datorn väl kom in i huset var hon den som ville lära sig. Så det har blivit en del datautbildningar, både på distans och på LTCK i Kramfors. Den sista utbildningen var en webdesignkurs.

Studiecirklar eller kurser har alltid varit en naturlig inslag i tillvaron... tex i språk (lite arabiska och spanska) samt olika hantverkskurser.

Under cirka 10 år jobbade hon med både kommunalt och statligt flyktingmottagande. Dessutom har hon varit i Libanon och jobbat i palestinska flyktingläger.

Rask i vändningarna som Monica är har hon även hunnit med några år inom försäkringsbranchen, både inom kundtjänst och som försäkringssäljare.

Spontan
Nyligen avslutade hon ett 2-årigt marknadsförings-projekt på ABF. Där man tagit fram en metod och en hemsidesmall för att bygder skall kunna marknadsföra sig via internet.

Projektarbetet har kombinerats med studier och nattarbete på äldreboendet Sunnebo.

Särskilt engagerad är hon i Norabygdens nybildade Marknadsföringsgrupp som förutom att marknadsföra Nora på Internet även jobbar med att försöka öka inflyttningen av barnfamiljer till bygden.

Amatörforskargruppen som dokumenterar Salteå Bys historia på Internet ligger hon också bakom.

Till meritlistan kan tilläggas egenhändig tillverkning av smycken i näver, cernitlera samt blomster och dockarrangemang, studiecirklar i Kalligrafi-skönskrift.

-Jag har alltid tyckt om att skriva men aldrig gjort något av det. Men NU ska jag få skriva krönikor åt Nord-Sverige, utbrister hon ivrigt.

-Barnen tycker mamma är lite halvgalen vars spontana infall ibland kan te sig en smula chockerande...kursen i magdans exempelvis. Då höll de på att få dåndimpen!


Här kan du läsa mina krönikor>>


1 kommentar:

Anonym sa...

Jag får se när jag kommer hem, antingen är jag i gallsäter 5 eller 7