torsdag 7 februari 2008

Guldmamma

Häromdagen sa min lillebror något sött som värmde. Han sa: "Vilken tur att Tobias har en sådan Guldmamma som dig".

För ca ett år sedan sa sonen något liknande: "Vilken tur att jag har dig som mamma".
Då blev jag så rörd att jag gick ner i pannrummet och grät en skvätt.

Ja vi har kämpat på sonen och jag. Han har nämligen läs och skrivsvårigheter - Dyslexi. Efter många om och men så fick vi det åtminstone diagnostiserat.

När vi äntligen fick veta diagnosen frågade lärare och specialpedagog vad vi tyckte om det. För mig var det bara en enda stor lättnad. Jag hade ju vetat detta från första början. Jag hade rätt.

Tyvärr så är inte förståelsen alltför stor i skolans värld, och det saknas framförallt både kunskap och resurser. Jag har kännt många ggr att man fått "bråka till sig lösningar", och då är det inga långsiktliga.

Det finns massor av hjälpmedel, speciellt databaserade. Men inget man verkar använda i Kramfors Kommun i alla fall.

Så länge barnet går på mellanstadiet är det som förälder ganska lätt att vara sitt barn behjälpligt, om man nu orkar och vill. Men på högstadiet med flera prov i veckan samt vanliga läxor. Då är det tufft.

En elev med läs och skrivsvårigheter har i regel svårt att både hinna skriva av när läraren skriver på tavlan och lyssna samtidigt. Det är svårt att ta ut det viktigaste i långa texter.
Om man kanske inte ens är intresserad av ämnet, då blir det ännu jobbigare. Då finns inte ens motivationen.

Vi kämpar på, en vecka i taget. Den här veckan har vi kämpat med att förbereda ett föredrag med hjälp av stödord. Jag har sagt till sonen att han inte alls behöver stå inför klassen och göra detta föredrag. Men han vill försöka. Tack och lov verkar det vara en snäll klass som inte hånar de som har lite svårt för sig. Annars skulle det bara vara kränkande. När han gick i ÅK 3 skulle alla i klassen läsa för de som gick på lekis. Hur tror ni det kändes när i stort samtliga på lekis behärskade läsningen bättre???

Ikväll har vi suttit och tragglat geografi . Prov imorgon om länderna: Ryssland, Indien och Kina.
Förra veckan var det svenska grammatik: Subjekt, Predikat, ackusativobjekt, dativobjekt, predikatfyllnad, tidsadeverbial, sättsadverbial, rumsadverbial, agent, genusattribut och adjektivattribut. PUH!!! Låter jobbigt. men jag måste säga att den svenska läraren ger jag en stor eloge. Svenska är ett av de få ämnen jag upplever att han lärt sig nåt på lektionerna. De flesta andra ämnen känns det som om han inte ens varit med på lektionerna, utan att det är jag som får sköta undervisningen hemma.

Och gissa om han var stolt när han fick VG på svenska grammatikprovet och bara hade några poäng ifrån att få MVG. Dessa ggr får man känna sig varm i hjärtat och det är sådana ggr man får energi att fortsätta ta tag i nästa veckas prov.
Att få höra att man är en GULDMAMMA, känns också bra.

Man kan ju inte låta bli att undra hur det går för de stackare som inte har föräldrar som orkar bry sig.

Inga kommentarer: