söndag 3 februari 2008

Minska heltidsmåttet för nattpersonal

Imorgon skall facket ta upp en viktig fråga med arbetsgivaren. Det gäller frågan angående att nattpersonalen ej för möjlighet att ingå i Kramfors kommuns heltidsprojekt.

Det är nämligen så att all personal inom vård & omsorg skall under en treårsperiod erbjudas heltidstjänster. Detta gäller dock ej nattpersonal. Skälet man uppger är att det inte är hälsosamt att arbeta natt på heltid.

Kommunen har dock bestämt att en nattjänst har ett heltidsmått på 36,33 timmar. Om man nu anser att detta är för mycket. Borde det sänkas. Detta har man redan gjort i många andra kommuner och landsting.

Förra veckan kallade facket till stormöte. Ett 40-tal nattisar deltog. Till grund låg att i stort sett samtlig nattpersonal skrivit på en protestlista. Denna har skickats till kommunen och på måndag skall frågan tas upp.

Eftersom jag är nattarbetande undersköterska berör det mig i högsta grad. Även om jag själv inte är intresserad av att arbeta heltid, så tycker jag att var och en själv borde få ta ansvar i frågan. Och efter att sett skillnaden i olika kommuner, så ligger det i tiden att se efter om heltidsmåttet är rimligt. Kommunen profilierar sig som hälsokommun. Så nu kan de få chansen att visa att de bryr sig i vår hälsa.

En av de som drivit frågan är min arbetskompis Sussie. Hon är ensamstående med fem barn och behöver sin inkomst. Hon blev intervjuad av Radio Västernorrland förra veckan.

Här kan du läsa deras reportage och Lyssna på intervjun >>

Inga kommentarer: